fredag 26. mars 2021

Vondt i magen høyre side

Denne smerten er en magesmerte under høyre side av magen , som senere kan spre seg til ryggen. Det er sannsynlig at det kan forårsake smerte som følge av tarmbetennelse, som kolitt, irritabel tarmsyndrom eller Crohns sykdom. Ved blindtarmbetennelse får du gjerne smerter rundt navlen tidlig i forløpet, mens smertene gradvis flytter seg til et område i nedre, høyre del av magen. Sitter smertene nederst på høyre side kan det være blindtarmbetennelse.


Men da har du gjerne andre symptomer, som kvalme og feber i tillegg, avslutter Olbjørn. Smerter i øvre høyre del av magen kommer ofte fra lever og galleveier, smerter i midten øverst i magen ofte fra magesekken, smerter nedad på høyre side er typisk ved blindtarmbetennelse og smerter nedad på venstre side kan komme fra tarmen. Hvor gjør det vondt ? Har du smerter over hele magen ? Nei: Magesmerter uten feber kan f eks skyldes smerter fra tarmen, magekatarr (magesyre), gallesten osv. Ved vedvarendesmerter kan man utvikle feber - husk å kontrollere temperaturen.


Stikkende smerter i siden Du har sikkert opplevd å få hol men her snakker vi om noe helt annet. Hvis du opplever stikkende smerter som tiltar over timer eller dager, kan det være snakk om blindtarmbetennelse. Da befinner smertene seg nederst på høyre side av magen.


Smerter eller ubehag i siden (flankesmerter) kan komme fra magetarmkanalen, milt, lever, nyrer og urinveier, og muskulatur i rygg og bryst. Det gjør vondt når jeg beveger på meg og bøyer meg, blåser magen opp. Ligge på høyre side er ubehagelig. Når hoster, kjenner jeg det nykker litt, men det gjør ikke veldig vondt.


Min lege sendte meg til CT og den tok jeg for dager siden , tirsdag. For eksempel ved forstoppelse og luft i magen. Smerter nederst i magen : Kan være tegn på en gynekologiske tilstand hos kvinner.


Det kan være smerter nede i magen på den ene eller på begge sider. Kjenner litt svi i magen når smerten er tilstede. Varer rundt ca timer hver gang det begynner å gjøre vondt. Og når smerten er over så er den over. Jeg merker ikke at det er pga en spesiell type mat.


Røyker sjeldent, men spiser ikke frokost og går med tom mage i mange timer før jeg føler sulten. Langvarig vondt i høyre flanke. Da det eskalerte for et år siden , ble jeg sjekket ut mtp tarmproblemer.


Se våre reiser til Side her. Bestill din drømmeferie på ving. Når det er sagt, så er det jo veldig vanlig å ha vondt i magen , både på høyre og venstre side.


Derfor kan det være litt vanskelig å oppdage at det er akkurat blindtarmbetennelse en har. Idag tidlig fikk jeg en plutselig smerte i nedre del av magen , høyre side. Har ikke tatt smertestillende fordi jeg ikke vet hva som er årsaken til dette. Da sambo og jeg skulle ha samleie ble det verre, intens smerte!


Akkurat som om det støtet imot i magen , men bare høyre siden. Hei Jeg har hatt vondt i høyre del av magen i et par dager nå, og begynner å lure på hva det kan være. Først trodde jeg det var en strekt muskel, siden det kjennes ut som det. Men det gjør ikke vondt når jeg trykker på punktet det er vondt , så jeg tror ikke det er en strekt muskel likevel, siden. Vondt i magen , magesmerter, urolig mage , fordøyelsesbesvær, uansett hva du kaller det vondt i magen er ubehagelig.


Mens mange mennesker behandle magesmerter med over-the-counter væsker, chewable eller oppløse tabletter, noen av de beste behandlingene for vondt i magen er naturlig og kjemisk fri. Har hatt vondt i høyre side i hele dag. Værre når jeg går og står.


Det går greit når jeg ligger og sitter. Er dette livmor som strekker seg eller kan det være blindtarmen? Har ikke feber, kvalm eller dårlig matlyst, men krampeaktig ubehag. Når jeg trykker inn på magen , på høyre side og slipper ut. På høyre side så kjennes det ut som om det er noe som presses mot ribbeina.


Jeg blir ofte sittendes litt skjevt fordi det er ubehagelig, ikke vondt. Noen som har peiling på hva det kan være? Oftest galleveispatologi eller leversykdom. Andre muligheter er pankreatitt, magesår, appendisitt med atypisk leie, appendisitt hos gravi subfrenisk abscess, nyrepatologi, kolontumor i høyre fleksur, hjerteinfarkt, lungebetennelse. Vondt i høyre lyske ved løping på asfalt eller hardt underlag kan skyldes overbelastning, feilbelastning eller en underliggende skade.


Vedvarende smerter som ved gallesteinsanfall, som er ledsaget av feber. Smertene flytter seg senere til et område lokalisert under ribbeina på høyre side. Magen er øm i dette området og ofte får man kvalme og oppkast.


Galleblærebetennelse kan ses uten at man har gallestein.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg