tirsdag 3. februar 2015

Baby sover ikke på dagen

Baby sover ikke på dagen

Har en uker gammel sønn hjemme som ikke sover på dagen i det hele tatt, blir sprø! Har ei mnd gammel jente som ikke vil sove på dagen. Er jeg heldig skjer dette 2-ganger om dagen.


Baby sover ikke på dagen

Resten av dagen går med på å bysse, bære eller på andre måter få henne til å sove. Jeg har prøvd alt fra tu. Han har vært sånn siden fødsel så jeg har en del energi å ta igjen og det er frustrerende - selvom han sover 3-4timer om natta. Er babyen din fornøyd selvom han er våken da eller krever han din oppmerksomhet konstant? Han er ikke to mnd enda, men blir det om halvanne uke.


Baby sover lite på dagen, irriterende kommentarer. Han sover GODT på natten frem til fem-syv, får da mat. Jenta mi sover dårlig på dagen og det fører til at hun blir overtrøtt på ettermiddag. For at hun skal sove godt må jeg ligge ved siden av henne.


Baby sover ikke på dagen

Når jeg går våkner hun ikke så lenge etterpå. Det er ikke nok at jeg er i samme rom, jeg må ligge der. Vi samsover om natten. De fleste ettåringer sover en til to ganger om dagen , og barn på 5-år vil som oftest kun sove én gang om dagen.


Her er det store og individuelle variasjoner, forteller Elseth. Sover barnet greit på natten, gjør det ikke noe om det fortsatt trenger å sove lenge på dagen. Men en ettåring bør ikke sove mer enn maks tre til fire timer på dagtid. Sover barnet mye på dagen og lite på natten, bør man justere på dette, mener Fuglestad. Gutten vår på uker sover veldig bra om natten, vi legger han i 7-tiden og sover i 9-timer, så får han mat så sovner han igjen i 2-timer.


Men i løpet av dagen får vi ikke han til å sove , sovner han så sover han bare min ca. På 80-tallet var det vanlig å anbefale at spedbarna skulle sove på magen. Når man gikk over til å anbefale å sove på ryggen, falt forekomsten av krybbedød dramatisk.


Nå har forskere funnet ut mer av hvorfor spedbarn ikke bør sove på magen. Bæringen begrenser seg jo litt fordi kroppen min ikke kan bære hele dagen , men jeg bærer mye og det fungerer. Greia er ikke at han ikke sover i vogn, men han sover dårlig.


Disse kommentarene irriterer meg og går inn på meg. Ikke alle babyer sover 2-timer på dagen før de er ganske store, noen gjør det aldri. Det er en gyllen regel at man aldri skal vekke en baby for å gi den mat.


Alt er like normalt. Men hvis man opplever at den nyfødte har en veldig omvendt døgnrytme, det vil si sover mer og i lengre økter om dagen enn om natta, så kan det være lurt å vekke barnet etter tre timer søvn på dagen for å amme eller gi flaske. Sover 3–ganger om dagen , våkner til minst nattmåltid. Dagsøvn minst ganger (formiddag og ettermiddag).


Baby sover ikke på dagen

Kan læres til å sove hele natten etter at barnet har begynt med fast føde. Sover 1–ganger på dagen , 10–timer på natten. Hvor lenge sover ungen deres på dagen ? Sover greit om natta, aelv om han er våken innimellom og pludrer med seg selv. Hvis du i månedsvis har slæbt dig gennem dagen helt mast oven på nattens tumult, er det tid til at sætte ind med nye metoder. Der findes, ikke overraskende, ingen mirakelkur, som får dit lille pus til at sove lydløst natten lang, for børn er forskellige og har forskellige sovevaner.


Når det blir en stadig større utfordring å få barnet til å sovne om kvelden, kan det være et tegn på at det er på tide å slutte med middagshvilen. Perioden når barnet slutter å sove på dagen , kan være vanskelig. Hvordan ved jeg, at min baby IKKE sover nok?


En eller flere af nedenstående faktorer vil ofte være et parameter på , at din baby IKKE får søvn nok.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg