onsdag 5. oktober 2016

Gravid uten fast jobb

Finn din drømmejobb i dag. Trenger du tips til å søke jobb? Sjekk ut vår jobbsøkeguide her! Er litt bekymret for økonomien, men vil så veldig gjerne ha barn, NÅ.


Jeg har ikke fast jobb , jobber bare som vikar.

Er foreløpig vikar i kommunen, og lurer helt enkelt på om det er økonomisk forsvarlig å bli gravid. Jeg er yrkesaktiv og jobber som tilkallingsvikar som helsefagarbeider, men det er vanskelig å få seg fast jobb. Har selvsagt plane. Men spørsmålet er hvordan det blir med barselpengene? Jeg jobber regelmessig og har ikke problemer med å få vakter.


Og hvor mye er du selv pliktig til å oppgi på eget initiativ – og ikke minst når? Det gjelder ikke bare under intervjuet, men også i fast ansettelse. Et aktuelt eksempel: Etter et halvt år i nye jobb oppdager kvinne (31) at hun er gravid akkurat når hun har tatt over et stort prosjekt hvor mye henger på henne.

Gravid , men uten jobb ! Som ekstravakt på tilkalling ( uten en fast stillingsprosent enten fast eller i vikariat) er de ikke forpliktet til å tilrettelegge for deg. Du er ikke syk og kan derfor ikek sykmeldes. Du må enten finne en jobb som ikke er farlig for deg, ellers får du belage deg på at du kun får engangsstønad når du føder.


Kan NAV hjelpe meg? Jeg er gravid og uten jobb , hva kan NAV hjelpe meg med? Står uten jobb , kan NAV hjelpe meg? Jeg sluttet på skolen, er uten jobb.


Hva om man blir permittert eller mister jobben mer enn fire måneder før termin? Da bør du melde deg arbeidsledig og søke om dagpenger. Sv: Ny jobb og gravid ? Det jeg har hørt i flere tilfeller er at det er vanskelig å bevise. De finner gjerne på andre grunner for å slippe å ha deg hvis du blir gravid.


Jeg hadde aldri turt å bli gravid uten en fast jobb med opparbeidede rettigheter. Arbeid uten adgang til hvilepauser Men hva skjer på de arbeidsplassene der det ikke er mulig å tilrettelegge arbeidet for en gravid ? Men det finnes en ytelse som er spesielt beregnet for slike tilfeller: Svangerskapspenger. Jeg ble gravid i oktober og har termin i juni, så da mangler jeg vel tre måneder til for å få fullt utbytte av foreldrepengegrunnlaget.

Menneskeverds kampsaker. Samarbeidsavtalen som ligger til grunn for dagens regjering fastslo en økning av engangsstønad for gravide uten fast inntekt, men så langt har regjeringen kun økt beløpet med noen tusenlapper. Dere må kanskje gå en ekstra runde, uten at det går automatikk i det, men det skal det nå heller ikke gjøre for forhold som bygger på en individuell vurdering. Det er bare en symbolsk sum. Dersom arbeidsgiver på noe vis forskjellsbehandler en gravid kvinne på grunn av dette vil de bli lynsjet av Spekter og Legeforeningen I fellesskap.


Er det noen her som har fått startlån, i Oslo? Uten ha noen jobb i det hele. Hvordan funker dette når man mottar arbeidsavklaringspenger fra Den norske Arbeids- og velferdsforvaltningen?


Jeg holder på å bli GAL av leiemarket-bokollektiv-idiot-livet. Enten det, eller så har j. Slik får du boliglån uten fast jobb. Den nye arbeidsmiljøloven åpner for flere midlertidige ansatte. De uten fast jobb står vanligis ikke særlig høyt på listen over hvem bankene vil gi boliglån til. Også arbeidstakere som ikke er fast ansatte kan ha rett på sykepenger.


Vi gir en oversikt over hvilke regler som gjelder når vikarer og tilkallingshjelper blir syke.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg