Jeg skjønner likevel ikke hvordan jeg skal sette det opp, hvordan det skal se ut, hva det skal inneholde eller noe som helst, når jeg nå sitter og har hjemmeeksamen. Skulle så gjerne sett et eksempel på. Eksempler på etisk utfordrende situasjoner kan være at pasienter ikke får det helsetilbudet de har behov for, at en pasient nekter å ta imot behandling som legen mener er nødvendig, avveininger om bruk av tvang, eller at helsepersonell ikke har rammevilkår til å gjøre en god nok jobb. Refleksjonsnotat Momenter som er viktige å ta med når dere skriver refleksjonsnotat.
Konsentrer deg om dine reaksjoner, handlinger, holdninger og følelser. Beskriv helst en situasjon der du har vært deltager. Jeg er i praksis nå, og vi skal skrive ukentlig refleksjonsnotat.
Kunnskapen om taushetsplikt er da veldig viktig. Dessuten må vi være klar over våres egne positive og negative sider som enkeltpersoner, og når vi blir sykepleiere, reflektere over seg selv og se på sin egen utvikling. I det siste året på mitt PPU-studium, bli jeg mer klar over min lærerrolle. Hensikten med et refleksjonsnotat er ikke skrive for andre.
Gir et eksempel p hvordan jeg brukte uformell skriving i min praksis. Skriv ned etter hvert som du kommer på ulike momenter. Systematiser momentene. Dette kan utgjøre en disposisjon. En annen måte å ”disponere” på kan være at du starter med å skrive det du er opptatt av vedr.
Hvordan skriver man et refleksjonsnotat ? Er så sykt frustrert! Noen som har et eksempel på et refleksjonsnotat dere har laget når dere feks har vært i praksis? Sliter sånn med å finne ut hva det er, og har lest i sykepleie bøker og på nettet uten hell.
Har dere noen eksempler ? På den måten sparte jeg tid ved valg av mal. Malene er dessuten ganske rigide. Layout er rimelig fastsatt.
Du kan endre lite og derfor må du først se på behovet du har knyttet til tekst og form før du velger mal. Jeg kom fram til at flygeblad passet til denne type tekst. Den er faktapreget og kortfattet.
Målsetting: Bevisstgjøring, tydeliggjøring og ny forståelse. Jeg føler et tema som har gått igjen både på skolen og ute i praksis er dette med tilpasset opplæring. Et bredt spekter av ytelser utløses for eksempel ved sykdom, skade, sosiale behov eller arbeidsløshet.
Jeg har lært utrolig mye dette året. Den som er gammel og ikke arbeidsfør lenger, får alderspensjon, og den som mister arbeidet, får arbeidsledighetstrygd (dagpenger). Blir man syk mens man er i arbei får man inntekt mens man er hjemme. Vesentlig fordi måten dere har valgt å løse oppgaven på avhenger av hvordan dere har tolket oppgaveteksten.
Utfordringer og hvordan dere løste dem. Den deskriptive delen av oppgaven. Her beskrives arbeidsprosessen, men fokuser på noen utvalgte og relevante ting!
Det som jeg selv hadde stor fokus på , da jeg var i praksis, var dette med at jeg ikke bare skulle gi elevene svaret dersom det var noe de lurte på , men heller prøve å hjelpe de til selv å komme fram til løsningen. Vurder om momentene er relevante i forhold til problemstillingen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.