fredag 25. oktober 2019

Klumpete menstruasjon

Sidehar samlet noen spørsmål om menstruasjon som unge lurer på, og spurt lege Trine Aarvold i Sex og samfunn om hjelp til svar. Vanlig menstruasjon er regelmessig, varer tre til seks dager og kommer omtrent hver fjerde uke. Enhver blødning fra livmoren utenom den normale menstruasjonsperioden betegnes unormal blødning eller uregelmessig blødning. Menstruasjonssmerter.


Noen kjenner kun svake smerter i mage eller rygg rett før- eller samtidig med at mensen starter, mens andre er helt satt ut av sterke smerter, kvalme, oppblåsthet og slitenhet i flere dager. En sjelden gang kan infeksjoner i f. Premenstruelt syndrom brukes som betegnelse på til tider plagsomme og ubehagelige symptomer som kvinner kan oppleve i dagene forut for menstruasjonen. Det er det umulig å svare generelt på. Det avhenger helt av kvinnens alder og av hvordan blødningene arter seg. Skjønner man at blødningene man har er menstruasjon , men at den ikke kommer helt regelmessig, er det aldri farlig, sier Nesheim.


En venninne av meg, som selv er sykepleier, og har vært under utredning for infertilitt, fortalte meg litt om dette en gang. Ofte medfører dette også at du kjenner svie og kløe i underlivet. Siden menstruasjon holdes i det skjulte, læres kvinner opp til å verken klage over det eller snakke om sine kroppers funksjoner,. Jeg sover ofte med to truser, to nattbind og en skjokk pysjmasbukse. Jeg er redd for å blø gjennom, for han vet ikke at jeg har fått det, og tør heller ikke å si det ! Nå i natt holdt jeg alt blodet inne på en måte.


Jeg har alltid mye,rennende og klumpete blod. ORIGINAL: femomdagen Hadde kanskje IKM 23. Smertefull menstruasjon er ganske vanlig i tiden etter puberteten. Ingen mens kom, men natt til 27. Men den varte bare én dag, og var brun, slimete og klumpete.


Jeg skal ikke ha mens før om uker. Noen ganger kan det frste dagen vre friskt blo og fra dag 2. Denne utfloden lukter som betennelse og råtten gammel blodpøl) og det kommer alltid ut etter jeg har tisset og det tytes ut selv om jeg tørjer meg minst ganger. Det skaper illelukt i lengden. Kan det være livmorha. Da vil man gjerne kjenne at det klør i tillegg.


Dersom utfloden blir klumpete , kan dette være et tegn på sopp vaginitt. Veldig tyntflytende, nesten vannaktig, utflod er heller ikke bra, da dette kan tyde på at du har skjedekatarr, sier Evelyn Simmones. Fargen skal være gulhvit. Blir utfloden brunaktig, kan det tyde på at det er blod i den.


Jeg er en jente på år, og har hatt fast partner i over ett år. Jeg skal prøve å gi deg den infoen du trenger for å gi meg et godt svar. Tiden jeg var singel hadde jeg sex med opptil andre gutter, og jeg hadde klamydia ganger, ble behandlet tidlig for dette. For vel over 3-år siden hadde. I dagene før menstruasjon er kjertlene større og kjennes mer klumpete ut.


Ca en uke etter første mensdag er ideelt tidspunkt å sjekke brystene, for da er kjertlene på sitt roligste og dermed også minste og glatteste. Spørsmål: Jeg er år gammel og har hatt klumpete menstruasjon de siste månedene. Oppsøk en lege ved bekymring for egen helse. Nettsiden benytter cookies for å registerere. Svie, kløe og luktfri utflod er vanlige symptomer på soppinfeksjon.


De fleste opplever at utfloden er tykk, hvit og klumpete (minner om cottage cheese), men tyntflytende utflod kan også forekomme. Sårhet, sprekkdannelse i underlivet og smerter ved samleie er andre symptomer som kan oppstå hvis man har soppinfeksjon.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg