tirsdag 24. november 2015

Brus og amming

Finn laveste nettpris her. Her drikker jeg vel nesten litt brus daglig og har gjort det siden fødselen. Var jo såå deilig å slappe av litt og kose seg med en kald cola på sykehuset.


Så her reagerer han ikke i hele tatt. Men er ikke snakk om mer enn ca glass da.

Og nå driver jeg å venner han til jordbær, for det reagerte han litt på. Jeg fullammer og gir tillegg av og til. Har i det siste hatt lyst på brus. Hvor mye brus kan jeg drikke?


Eller burde jeg holde meg langt unna? Jeg drikker så og si aldri brus , men på fredag drakk jeg et glass brus på kvelden, og nesten hele den natten så gråt lille. Hjalp ikke med amming eller noe.

Tenkte ikke noe videre over det at det kunne være brus , tenkte med en gang tenner. Men så drakk jeg brus i går kveld og , og igjen i natt så har hun nesten ikke sovet. Stemmer det at man ikke kan drikke brus med kullsyre når man ammer? Du kan fint drikke kaffe og te, koffeinholdig brus eller lettbrus.


Overdrevent inntak av koffein og søtningsstoffer gir høy konsentrasjon av disse stoffene i melken, og barnet kan reagere med irritabilitet og få vanskeligheter med å sove. Les mer om amming og kosthold på Helsedirektoratets nettside. Dette ble for sterkt i USA: Den ammende moren hetses - nyheter.


Informasjon om norovirusinfeksjon (omgangssyke) til publikum 12. Etter ett r med amming er nivet av en rekke miljgifter sunket med i. Kan mors kosthold gi babyen vondt i magen? Vent med å slanke deg til barnet er 6-uker gammelt og melkeproduksjonen er godt etablert, og ta det langsomt. For heftige slankekurer og intensiv trening kan redusere melkeproduksjonen. Skal du slanke deg mye, så er det lurt å snakke med en ernæringsfysiolog før du setter i gang.


Pumping av morsmelk. Noen pumper seg fordi barnet er født for tidlig, er sugesvakt eller ikke greier å ta brystet.

Andre pumper fordi de skal være borte fra barnet, eller fordi de har sår eller smerter som gjør ammingen vanskelig. Et høyt inntak av slike sukkerholdige matvarer fortrenger annen næringsrik mat fra kostholdet og det totale næringsinnholdet i kosten blir dårligere. Kunstige søtstoffer og amming.


Et helt vanlig forbruk av lettprodukter og andre produkter med kunstige søtstoffer vil ikke skade diebarnet. Små mengder sukralose, acesulfam K og sakkarin går over i brystmelk, men man vet ikke om det vil påvirke smakspreferanser eller tarmfloraen til barnet. Brus var vel den eneste tingen jeg absolutt måtte holde meg unna mens jeg ammet. Lillegutten reagerte veldig, og vi hadde skikkelig vonde netter hvis jeg bare drakk bittelitt brus. Mye melk, stsaker, kaker, brus og alkohol.


Nyheter om mat og kosthold - FHI Inntak av brus og saft med sukker eller kunstige stningsstoffer, kan ke. Amming og koffein - Norsk Helseinformatikk 25. Jern (Fe) Ved amming er det ikke ekstra behov fr menstruasjonen er kommet tilbake.


Vr obs p at ogs en del brus , sports- og energidrikker inneholder. For mye koffein kan gjøre barnet urolig og gjøre at det får søvnforstyrrelser, sier Gry Hay. Vær obs på at også en del brus , sports- og energidrikker inneholder koffein.


Blant alt er sjokolade og amming mest opptatt. Så er sjokolade trygt for å amme babyer? Det samme gjelder te. Kan ammende mamma spise sjokolade? Først først, ja, du kan spise sjokolade under amming fordi den gir sukker og kan gi deg energi.


Men ammende mødre bør begrense eller til og med utrydde sjokoladeinntak dersom de eller deres babyer reagerer på sjokolade. Jeg tror brus gir den lille vondt i magen. Misstenker og bananer.


Kosthold for deg som er gravid.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg