tirsdag 26. mai 2020

Sover hele dagen

Det kan det være mange grunner til at du har lyst til å sove hele tiden. Du får hyppige blodsukkertopper i løpet av dagen. I helgene står jeg opp med ungene, hvis jeg foreslår at han kan stå opp en morgen skjeller han meg rett og slett ut.


Sover hele dagen

Hvis jeg ikke snakker til ham i helgene kan han sove helt til kl (jeg har testet det ut). Men på en måte er det nesten å foretrekke at han sover , for da sprer han i alle fall ikke dårlig humør. På torsdag fikk vi et lite hamster, mnd gammel.


Siden i går har den sovet og sovet igjennom hele dagen og hele natta! Tok den litt opp i sta blir litt mer livlig, men ikke mye. I går kveld satt den og sturet ut av buret, før den gikk inn i huset sitt.


Sover hele dagen

Den spiser lite og drikker lite. Hvem skal man gå til. Jeg føler at når man snakker med en kvinne snakker man på en måte med en fiende. Kvinner er mer nevrotiske. Kanskje man i fremtiden trenger å gå i terapi, man kan ikke jo rett og slett ikke gå i terapi hos en kvinne.


Tenk på sette deg ned foran. Hypersomni kan være ærlig eller forårsakes av hjerneskade og tilstander som depresjon, urinforgiftning og fibromyalgi. Mange demente er innendørs og eksponert for svært lite lys hele dagen.


Sover hele dagen

Her er det mye å hente, tenker jeg. Bør kunne råd for søvnlidelser – Hva bør sykepleiere som jobber med demente og eldre vite om søvn? De bør jo vite om søvnregulering og viktigheten av dyp søvn. Min katt sover nesten hele dagen. Nå som det er varmt går hun to meter ut på platten og legger seg ned i et hjørne og ligger videre.


Jeg har prøvd å leke med henne, men hun er ikke interessert. Det har blitt verre med årene. Jeg tror hun holder på å bli gammel. Sover barnet greit på natten, gjør det ikke noe om det fortsatt trenger å sove lenge på dagen. Men en ettåring bør ikke sove mer enn maks tre til fire timer på dagtid.


Sover barnet mye på dagen og lite på natten, bør man justere på dette, mener Fuglestad. Det kan resultere i lenger innsovningsti nattlige oppvåkninger, urolig søvn eller at man våkner tidligere enn man ønsker om morgenen. Noen står opp og legger seg på så ulike tider fra dag til dag at de ikke stabiliserer døgnrytmen sin. Dermed vet ikke kroppen helt vet når det er på tide å sovne og når det er tid for å være våken.


Det kan være en fordel å amme babyen ordentlig mot slutten av dagen , slik at den blir mett og kan sove i lengre perioder om natten. Det kan dreie seg om fire eller fem timer – iblant enda mer – til glede for både barn og foreldre. Men vanligvis sover ikke babyer hele natten før de er rundt seks måneder gamle.


Moren min sover hele dagen hver dag. Noe annet på sommeren. Da kan han løpe inn og ut veldig ofte. Når jeg går og legger meg, dilter han etter og ligger og sover i senga helt til jeg står opp på morgenen. Han er såpass doven at selv når jeg snur og vrir meg, samt dunker borti han med bena, så beveger han seg ikke i det hele tatt.


Det er rutine hver eneste dag hele uka, forklarer Bjørn Bjorvatn,. Er du sunn og frisk, anbefaler vi maks at man sover mellom til minutter på dagen. Hei, jeg er utrolig trøtt og sliten nesten hele tiden. Jeg sover ca timer per natt i hverdagen og har utrolig problemer med å stå opp om morgenen. Da er jeg også utrolig sliten mye av dagen og mange ettermiddager sovner jeg på sofaen.


Derfor er det nødvendigvis ikke slik at hvis du sover mye, så kommer du til å utvikle demens. Ei heller at hvis du har behov for å sove mye, men bevisst kutter ned på antall timer, så. Det varierer fra person til person. En tommelfingerregel er, at du skal drikke én til halvanden liter om dagen for at have det godt og holde din krop ved lige.


Føler du dig træt hele tiden, er det derfor en god idé i en periode at holde øje me hvor meget vand du egentlig får i løbet af dagen. Kort sagt: Drik van og bliv mere frisk og.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg