onsdag 13. mai 2020

Utfylling av sykemelding

For å dokumentere sykefravær og tilfredsstille kravene NAV har for utbetaling av refusjon, må sykmeldinger som leveres til arbeidsgiver være korrekt utfylt. Er sykmeldingen på mer enn dager, får du flere søknader per sykmelding. Spør sikkert uten å få svar nå, men jeg må fylle ut sykmelding ( sykmeldt den siste mnd av svangerskapet), og skjønner ikke punkt 8. Mottar du lønn fra arbeidsgiver ut over arbeidsgiverperioden? Hva i alle dager betyr det?


Jeg ringte nav, og hun sa noe om forskuddering av lønn, og at arb. Jeg har vært sykemeldt ganske lenge nå, litt over en mnd. Så får jeg mail fra sjefen min om at det er feil. Det har skjedd en endring i forhold til når man må sende inn nytt inntektsskjema ved nytt sykefravær som intreffer etter en kort periode tilbake på jobb etter å ha vært syk.


Jeg fikk med meg eksemplarer av sykemeldingen,. Dersom det gis opplysninger av medisinsk art, må disse være avklart med pasienten. Dersom du ønsker tilbakemelding fra arbeidsgiver på del C før eventuell ny konsultasjon og ny vurdering, kan du krysse av for dette her. Se nærmere om dette i avsnittet Bruk av blankettsettet. Gjennomført e-læringskurs eller avkryssing i egenerklæringsskjema blir registrert i Helsepersonellregisteret som grunnlag for NAVs godkjenning av sykmeldinger fra den enkelte lege.


Ofte stilte spørsmål). Vær oppmerksom på at det er kalenderdager som gjelder. Hvis du er syk mer enn tre dager må du ha sykemelding fra lege. Legen skal i så fall skrive sykemelding fra fjerde dag, og skal ikke skrive sykemelding for de tre egenmeldingsdagene. Alle artikler i NEL og på NHI.


Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. På del så får jeg spm om arbeidsgiveren forskutterer lønn under sykdom utover arbeidsgiverperioden, hva vil det si? Er det de første dagene av sykemeldinga de mener om arbeidsgiver utbetaler lønn eller hva?


Betydelig bedre kvalitet på den sykmeldtes utfylling av skjemaet. Det er enkelt og tidsbesparende. Løsningen er enkel og intuitiv å bruke, både for arbeidstaker og arbeidsgiver.


Mindre purring på ansatte om å levere, huske å fylle ut og signere egenerklæring. Mer ansvarliggjøring av den ansatte. God arbeidsflyt og ingen. Du kan også henvende deg ved hjelp av kontaktskjema. Av flere grunner har jeg vanskelig for selv å se om jeg kan tillate meg å være borte nå, men jeg får heldigvis hjelp til å se det gjennom andres øyne, og fikk beskjed av en behandler om å ha tillit til at legen min har litt omløp i hodet, han har tross alt kommet seg gjennom et legestudie, og hvis han gir meg en sykemelding er det.


Bokmål Fastsatt 02. De to rådgiverne understreker at utviklingen av digital sykefraværsoppfølging foregår skrittvis fordi løsningen endrer seg nærmest hver uke. Dette er et utviklingsprosjekt. Det vil komme flere nyttige verktøy for de personalansvarlige lederne, verktøy som utvilsomt vil lette sykefraværsarbeidet ute i virksomhetene betydelig, understreker NAV-rådgiverne.


Aktuelt - De nye blankettene er bygd opp etter en ny systematikk og er mer i takt med den senere tids utvikling i folketrygdlovens regelverk og virkemiddelbruk samt med medisinsk viten som tilsier at en viss aktivitet kan være gunstig ved en del sykdomstilstander. Dersom du ikke har rett til AAP eller uføretrygd fra NAV, for eksempel på grunn av for lav sykemeldingsgrad eller uttak av AFP, kan du informere oss om dette i egenerklæringen. I utgangspunktet godkjenner vi ikke tilbakedateringer.


Jeg tror ikke det skjer at legen kommer til å skrive det i tillegg under pkt. Infotjenesters Fagforum.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg