fredag 29. mai 2020

Røde prikker som klør

Jeg er plaget med røde prikker på kroppen som klør. Prikkene er bitte små og holder seg på èn plass til de er tørket inn (blir en liten skorpe på hvis jeg har klødd meg). Dukker stadig opp nye. Begynte på brystet og skuldrene foran og bak.


Nå er det også på armene, men lite på brystet. Brennkopper vises som små, røde prikker som kan klø. De dannes ofte rundt nese og munn, men kan lett spre seg til andre steder på kroppen. Prikkene fylles med puss som etter hvert sprekker, slik at det dannes en gulbrun skorpe. Det er ikke uvanlig å ha feber og hovne lymfekjertler i nakken i tillegg.


Mange utslett kan være kløende blant annet fordi en rød og varm hud fører til økt væsketap i huden og lokal uttørring. Kløende, små røde prikker kan virkelig være så mangt. Det er nok dessverre umulig å stille noen diagnose på et utslett uten å se det. Og for å gi noen råd om hva du bør gjøre eller om der er noen kremer som vil hjelpe deg, så måtte jeg ha visst hva diagnosen var, dvs hva dette er.


Etter ytterligere et par dager utvikler det seg et utslett på armene, beina og overkroppen. Jeg er år, men det betyr jo ikke at barnesykdommer kan utelukkes. Sitter nå her og funderer mens jeg klør. Barnesykdommene har utslett som følger med feber. Mange av dem er i dag svært sjeldne, fordi barn blir vaksinert mot dem.


På grunn av risiko for å smitte sårbare personer i omgivelsene, kan det være greit å vite hva som er hva. Det klør spesielt om kvelden og natten, noe som forstyrrer søvnen min. Nuppene vises nesten ikke, men man kjenner dem. Kløen gir seg til en viss grad når jeg smører på hydrokortison. Det virker ikke som dette samsvarer med skabb, men kanskje det kan være.


Det begynner som en liten rød flekk, som etter noen timer blir til en liten blemme med klart innhold. Etter et par dager danner det seg en skorpe som etter hvert faller av. Hvordan huden ser ut når du klør kan være avhengig av årsaken til kløen.


Huden kan se helt normal ut, eller den kan være rød eller grov eller ha nupper eller blemmer. Gjentatte skraping eller hard kløing kan forårsake hevelse og fortykkede områder av huden som kan blø eller få infeksjoner. Utslettet klør ofte. Jeg har noen små røde prikker som nesten ser ut som kviser, på hendene mine som jeg har hatt helt siden jeg var liten. De bruker av og til å klø og de bruker å bli rødere noen dager og noen dager kan de nesten være usynlige.


Hei, jeg har også hatt ett rødt utslett som klør , men da spesielt på brystene! Etter å ha vært mye ute i sola, klødde jeg mye på ryggen. Meret etterhvert at det var mange bittesmå røde prikker der. Tenkte først om det kunne være soleksem, men er ikke sikker. Nå har det ikke vært sol på en stun men prikkene er det fortsatt og det har sprett seg.


Kjenner de ikke når jeg tar på de heller. Elveblest er vel mer store områrder som er vablete, og som gjerne er vonde. Snuppa har fått noen røde prikker som klør veldig. De ser nesten ut som myggestikk i starten. Røde og litt hovne.


Jeg ser ikke at det er veskefylt. Ho klør til ho blør, og det kommer et par nye hver dag. Noen som vet hva det kan være?


Dama har fått ett lass med røde SMÅ prikker på ryggen i klaser som klør noe helt sinnsykt. De er i klaser og så ser man ett par prikker som er rundt klasen, akkuratt som en nippel på en pupp omtrent, at det meste er sentrert men noe er også rundt selve senteret. Tenkte jeg skulle se hvordan det var imorgen så tenkte ikke mer over det, og idag har har det spredd seg mer. Har også fått føttene, og det klør veldig. Forslag til ting jeg kan gjøre som hjelper.


Er et område helt øverst på magen som er veldig ømt. Det svir og klør veldig, og er ubehagelig og sårt å komme borti det. Allmentilstanden ellers er bra. Har hatt vannkopper som liten og helvetesild som tenåring.


Sengetøy og tøy som brukes tett mot kroppen, bør skiftes og vaskes på minst grader. En krem eller lotion kurerer vanligvis sykdommen, men du kan fortsatt klø i noen dager etter at behandlingen har drept midden. Skabb gir som regel ingen langvarige helseproblemer, men du kan få bakterieinfeksjon i huden hvis du klør og får sår.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg