mandag 15. desember 2014

Fibromyalgi forum

Du må logge inn for å opprette emner og besvare eksisterende forum -tråder. Her finner du tillitsvalgte og likepersoner som har erfaring med å leve med fibromyalgi. Du kan få mulighet til å delta på kurs, treninger, sosiale arrangement og noen å snakke med når du har behov for det. Kunnskap og fellesskap som gir styrke og økt livskvalitet.


Har du vanligvis vært et overskuddsmenneske, for så å oppleve at du klarer mindre og har vondt flere steder i kroppen? Da kan det hende du har fibromyalgi uten å vite det. Er det noen her som har fibromyalgi og som kan si litt om det? Jeg har hatt noen plager i 4-år. Har vært gjennom undersøkelser og ett treningsprogram pga dette.


Det startet med smerter i nakke og skuldre. For ett par år siden fikk jeg veldig stive ledd i fingre om natten. Nå har jeg stikkende s. Eg har fått konstatert fibromyalgi. Verker mest om nettene. Skal over på yrkesretta attføring.


Tenker på uførepensjon. Men eg har snart bare voksne barn, og liker ikkje og bare vær hjemmeværende. Noen med liknande proble. Mange beskriver FM på denne måten: på de gode dagene føles det som sterke influensasmerter, og på dårlige dager som om man har kræsjet i et murvegg!


Smerte er vanskelig å beskrive. Fibromyalgi kan ramme alle, og vi er på ingen måte en gjeng med sutrekjerringer. Jeg må unngå tungt, fysisk arbeid og arbeid i kalde lokaler, men ellers kan jeg gjøre det meste, sier Bente. Og selv om jeg har noen begrensninger, går jeg 1prosent inn for det jeg gjør– uansett. Hva er fibromyalgi ? Andre diagnoser utelukker altså ikke fibromyalgi.


Fibromyalgi forum

Tilstanden blir ofte mer plagsom med tiden, og mange av pasientene kan fortelle om plager allerede fra tidlig ungdom. De fleste som får diagnosen merker en stadig forverring av tilstanden, og opplever at det er blitt tungt å leve med. Spesielt utviklet i Norge for dine ledd.


Diagnostiseringen foregår hovedsakelig ved å eliminere en lang rekke andre tilstander som kan forårsake lignende symptomer og utbredte smerter i hele kroppen. Hvis ja, hva slags sykdom er det? Sliter du med ubehag i dine ledd? Temaet for dette fibroforumet er rettigheter og plikter. Advokat Olav Lægreid skal snakke om arbeidsavklaringspenger og Liv Eriksen fra NAV skal snakke om tiltak, rettigheter og plikter.


Fibromyalgi forum

Der kan du også melde deg inn, og motta nyhetsblad noen få ganger i året. I bladet er det egen advokatspalte, mye gode råd osv. Kjøpte min andre telefon med nett for snart år siden (smarttelefon) Den første måtte jeg bytte fordi den ikke virket på et aktivitetsarmbånd jeg fikk. Nå begynner batteriet å bli dårligere, må lade flere ganger om dagen.


Nå bruker jeg riktignok telefonen my. Her er kjennetegnene du skal se etter - og hvordan du kan leve best mulig med diagnosen. Aktivitet er tingen. Noe som hjelper meg opp hver gang.


Fibromyalgi forum

Går tre små turer hver dag. Fysioterapeuter måtte jeg slutte med. Ble dårlig en uke etterpå. Kan ikke ta meg ut, for da er jeg dårlig flere dager.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg