mandag 21. desember 2015

Lek og læring

Gjennom lek oppstår vennskap. I lek og samspill med andre legges grunnlaget for læring og sosiale ferdigheter. I leken erfarer barn noe av det viktigste i livet , nemlig det å omgås andre mennesker.


Sosial kompetanse handler i stor grad å kunne samhandle og samarbeide med andre på en positiv måte. Leken er identitetsskapende og bidrar til at barn får en forståelse av seg selv på en rekke ulikeområder.

Både her og nå, og som grunnlag for videre utvikling og læring. Lek , læring eller lekende læring ? Hvordan skal man forholde seg til motstridende forskning? Og hvordan skal jeg egentlig jobbe med læring i barnehagen? Johanne Lynngård som har skrevet en kronikk om en nyutdannet barnehagelærers dilemma rundt læring i barnehagen.


I boken presenteres oppdatert kunnskap om barns utvikling og læring i barnehagen. Her gis en oversikt over de mest anvendte psykologiske teorier som inkluderer både miljøets, biologiens og genetikkens betydning.

Hensikten med boken er å fremme en flerfaglig og integrert tilnærming til barns utvikling, lek og læring. Tidligere snakket man gjerne om lek som noe uviktig, og som en slags “tull og tøys” som barnet drev med. Men dette synet på lek har endret seg helt.


Vi trenger å gå nærmere etter i sømmene hva som faktisk er lekende læring. Lek og læring i et didaktisk perspektiv. Altså, en innlæring som kjennetegnes av at barnet er medvirkende i læreprosessen samtidig som at for eksempel begrepsinnlæring i stor grad foregår på barnets premisser, nemlig via og gjennom leken. Til deg som skal ha lese- og skriveopplæring på 1. Er du i gang med planlegginga av neste skuleår?


Lurer du på korleis du skal leggja opp den første grunnleggjande lese- og skriveopplæringa på 1. Noen barnehager gir et læringsforsprang – Forskjellene vi har funnet er betydelige. Når vi sammenligner barna som gikk i barnehagene med mest læring med de som gikk i barnehagene med minst læring , var det i gjennomsnitt fem måneder forskjell i barnas utvikling, sier Ingunn Størksen. Regjeringen har klare ambisjoner om å utvikle innholdet i barnehagetilbudet slik at alle barn får et tilbud av god kvalitet. Foreldre skal føle seg trygge på at barna deres har det godt i barnehagen.


Det fokuseres mye på tidlig innsats og forebygging i barnehagen, men barnehagen skal ifølge barnehageloven først og fremst samarbeide med barnas hjem om å ivareta deres behov for omsorg og lek , og fremme læring og danning som skal danne grunnlag for allsidig utvikling. Konflikten toppa seg i fjor.

Da la Kunnskapsdepartementet fram stortingsmeldinga Tid for lek og læring – Bedre innhold i barnehagen og utløste med det et barnehageopprør. Det førte til at det kontroversielle kravet om en språknorm for hva barnet skal kunne når det går ut barnehagen, blei droppa. Planen har fått navnet Sammen for kvalitet – lek og læring for å signalisere barnehagens læringssyn og barndommens egenverdi. Hovedsatsingsområdet vårt er Grunnlag for. Det handler vel om at lek og læring går hånd i hån og at vi som jobber i barnehage må våge å si at vi driver med læring , uten å måtte pakke det inn i en kunstig fremtvunget lek.


Hilde Østbø er produktutvikler og pedagog for Inped. Teori og praksis viser at lek og læring er tett knyttet sammen. God og ønsket praksis.


Satsingsområdet for rammeplanen er vennskap, lek og læring i det 21. For hvert av satsingsområdene synliggjør planen hvordan personalet i SFO skal arbeide med og tilrettelegge for et godt skole-, leke- og læringsmiljø. Leken skal være en arena for barnas utvikling og læring , og for sosial og språklig samhandling. Barnehagen skal inspirere til og gi rom for ulike typer lek både ute og inne. Lek er en helt sentral aktivitet for barn og har stor betydning for barns utvikling.


Lek kan forekomme på mange ulike måter.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg