fredag 22. januar 2016

Barnehage arbeider

Barnehage arbeider

Har du barnehagelærerutdanning, kan du både jobbe som barnehagelærer og som pedagogisk leder i en barnehage. Du kan også bli styrer i barnehagen , både i private og kommunale barnehager. Noen barnehagelærere arbeider i skolefritidsordningen og andre barnerelaterte virksomheter, som for eksempel innen barnevernet.


Barnehage arbeider

Som barnehageassistent jobber du i barnehage. Sammen med de andre ansatte er du med på å gi barna en trygg og god barnehagedag. Barne- og ungdoms­ arbeider. Personalets arbeid for et godt psykososialt miljø Personalet bygger relasjoner til barna. I rammeplanen står det at barnehagen skal aktivt legge til rette for omsorgsfulle relasjoner mellom barna og personalet og mellom barna, som grunnlag for trivsel, glede og mestring.


I samiske barnehager skal arbeidet med fagområdene ta utgangspunkt i samisk språk, kultur og tradisjonskunnskap. Barnas lek danner et viktig grunnlag for arbeidet med fagområdene. Målet er å gi deltakerne faglig påfyll og inspirasjon til arbeid med matematikk i barnehagen.


Under konferansen lanseres også en egen barnehage -side på nettstedet MatteList. Siden består av en samling ressurser som kan brukes i arbeidet med fagområdet antall, rom og form i barnehagen. Ved bruk av digitale verktøy i det pedagogiske arbeidet skal dette støtte opp om barns læreprosesser og bidra til å oppfylle rammeplanens føringer for et rikt og allsidig læringsmiljø for alle barn. Prosjektarbeid er også et prosessorientert arbeid som ikke nødvendigvis har en begynnelse eller en slutt, men som handler om å følge dynamikken som oppstår mellom barna og temaet eller fenomenet barna er opptatt av.


Det er en nær sammenheng mellom de voksnes og barnas handlinger og læring, og disse er gjensidig avhengige av hverandre. Den skal bidra til trivsel og glede i lek og læring, og være et utfordrende og trygt sted for fellesskap og vennskap. Et trygt barnehagetilbud betyr at barn kan oppleve lek, sosialisering og mestring med jevnaldrende, samtidig har norske familier har fått økt mulighet til å kombinere arbeid og familie.


Barnehage arbeider

Når barnehagen er blitt så viktig for barn og familier som den er i dag, må vi også ha grunnleggende kunnskap om hva som fremmer psykisk helse i småbarnsalderen, sier Line Melvol som er daglig leder i STYD kommunikasjon AS. Hun er utdannet barnehagelærer og har år erfaring fra arbeid i barnehager. Planen gir informasjon om hvordan barnehagelovens bestemmelser om innhold (§ 2) og barns rett til medvirkning (§ 3) og rammeplanen følges opp, dokumenteres og vurderes. I forhold til foreldresamarbeid arbeider vi etter Øivind Kvello-modellen og tidlig innsats. Det betyr at vi utveksler alt om barnet slik at barnet kan få best mulig oppfølging.


Begrepene temaarbeid og prosjektarbeid har vært brukt om hverandre i barnehagene i alle år for å beskrive pedagogisk arbeid på tvers av fagområdene i rammeplanen. De kan defineres slik: Temaarbeid med barn er en metode å organisere det pedagogiske arbeidet i barnehagen på, knyttet til et tema og med en overordnet målsetning. Arbeidet med digital praksis i barnehagen har nå resultert i at mange av Norlandia sine ansatte har ett bevisst forhold til innholdet i begrepet profesjonsafaglig digital kompetanse og vet hvordan og hvorfor de skal jobbe for å opprettholde de pedagogiske prosessene rundt digitale verktøy. Dersom du som forelder har noe å utsette på det fysiske eller psykososiale miljøet i barnehagen , bør du ta dette opp med styreren i barnehagen.


Barnehage arbeider

Psykisk helse i barnehagen er et livsviktig arbeid. I Glittre barnehage har vi som mål å være en psykisk helsefremmede institusjon. Formål Helsefremmende arbeid i barnehagene skal bidra til god helse, trivsel og gode holdninger for barn og ansatte.


Foreldre søker plass i den barnehagen de ønsker for sitt barn. For å sikre et godt læringsmiljø tilstreber vi at andelen minoritetsspråklige barn ikke overstiger i en barnehage. I dag går en stor del av barna i barnehage , og barnehagen er en viktig sosialiseringsarena for barna.


I barnehagen vil barna møte voksne som er utdannet for å gi omsorg, tilsyn og utviklings- og aktivitetsmuligheter som er tilpasset barnas alder og forutsetninger. Det pedagogiske arbeidet må ta utgangspunkt i barn, ansatte og foreldre i hver enkelt barnehage. Dersom styreren ikke er daglig tilstede i barnehagen blir dette arbeidet umulig. Samarbeid mellom barnehage og barnevern - til barnets beste.


Pedagogisk arbeid i barnehagen har endret seg mye gjennom de siste årene. Ilabekken barnehager , som består av Ila barnehage og Iladalen barnehage , har fått prisen på bakgrunn av barnehagenes arbeid med dyrking og bruk av egenproduserte vekster i kostholdet, kobling mellom miljø og IKT og hvordan prosjektarbeid brukes til opplæring, samarbeid og erfaringsoverføring.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg