fredag 10. mars 2017

Leggetid 12 år

Babyer i denne alderen trenger kanskje bare to blunder om dagen. Psykologene som har utarbeidet rådene, mener leggetid bør være senest timer etter den siste blunden. For å kompensere for en manglende tredje lur, kan man flytte leggetiden fram. Sjekk om barnet ditt får for lite søvn.


Jeg har ei jente på år. Hun er i seng alt mellom og halv ti.

Hun ligger og leser en stund i senga, så varierer veldig når hun sovner. Når er vanlig leggetid ? Gjør jeg henne barnslig når hun er i seng kl åtte? Leggetid for år gammel gutt - Barn og familie. De aller fleste barn har ikke søvnproblemer og må bruke melatonin.


Og det å ikke ha selvbestemmelsesrett angående leggetid når man er år vil nok ikke gjøre at barnet blir uselvstengig. Nå har jeg ingen -åring selv ennå, men svaret vil for meg være frem til tett opptil leggetid. Ser ingen grunn til å skille særlig mellom innetid og leggetid , synes det er like greit at han er med en venn frem mot leggetid som noe annet.

Det fokuseres ofte på at barn får for lite søvn, og at foreldre må bli flinkere til å legge dem tidligere. Det stemmer nok, men det er viktig å huske på at alle barn er forskjellige, og. Angående leggetid , jeg var som regel ganske motvillig til å legge meg i den alderen, jeg la meg som regel rundt på hverdager, senere i helgene. Kanskje en 13-åring bør legge seg noe tidligere, men det er kanskje ikke så lurt at det å legge seg blir forbundet med tvang, men at hun heller finner en fornuftig rytme selv. Blant søvnvaner var det å ha en fast leggetid en tydelig faktor som gav.


Av den grunn bør barn opp til fem år sove 11-timer om natten,. Foreldre med barn i alderen fra 0- år ble spurt om sine vaner,. Regelmessig mosjon, men avslutt helst to-tre timer før leggetid.


Ungdom mellom og år har større søvnbehov en yngre barn og voksne. Anbefalt leggetid for skolebarn: Skal vi følge anbefalingen fra helsesøster på skolen, er det at 8-åringer bør legge seg kl. For noen barn vil dette være for tidlig mens for andre barn er det i seneste laget.


Min erfaring er at barn trenger god tid på å roe seg om kvelden. Ungdommer sover som gjernest lenge om morgenen, hvis de får muligheten til det. I en alder av år , synes jeg at de må få lov til å styre en god del av livet sitt selv. Det er anslått at omtrent 25– av 6– måneder gamle barn har problematiske nattoppvåkninger. Forsker og psykologspesialist Mari Hysing ved forskningsselskapet Uni Research Helse har kartlagt barns søvnmønster det første leveåret.


Undersøkelsen hennes viste at av barn ved seks måneders alder våkner i løpet av natta.

Barnet sover fortsatt to ganger på dagtid når det er rundt ett år – en gang på formiddagen, en gang på ettermiddagen. De trenger litt over timer søvn per natt. Ellers er hovedregelen at voksne trenger ½ til timer søvn.


For barn: 8-åringer skal legge seg kl. Foreldrene bør han noen rammer, eksempelvis leggetid før klokka 24. Vi bruker ingen form for belønning, men har vært konsekvente på leggetid i alle år. Det har vi tenkt å holde på et par år til, litt avhengig av fotballtreninger o.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg