fredag 1. november 2019

Strikket nordlandsbunad

Mote til rett pris - Shop enkelt online hos Zoovillage - Premium brands! Strikk bunadskofte. Av Merete Norheim Myrdahl. Koftene har mønster på krage og mansjetter, og inspirasjon til disse har forfatteren hentet fra broderier, border og bånd fra de norske bunadene. Det Var gøy å lage denne siden det ikke finnes oppskrift og vi (mamma og jeg) måtte lage vår egen.


Den originale bunaden fra Norsk Flid Husfliden Norsk Flid Husfliden er landets ledende produsent og distributør av bunad.

Vi syr de aller fleste av Norges registrerte og dokumenterte bunader, og tilbyr disse i alle våre butikker over hele landet. Nordlandsbunad regnes som en av landets vakreste bunad. Bunaden kommer i blå og grønnfarge. Les gjerne mer om bestillingsprosessen under. På denne siden finner du en oversikt over garn og oppskriftshefter som vi tilbyr på nett.


Kontakt våre butikker for faglig rådgivning og et stort utvalg i både garn og mønster. Stakken strikket jeg ovenfra og ned med en “I-cord bind off” avslutning som det påsydde bunadsbåndet ligger mot. Skal klippe vesten i fasong og bruke det jeg klipper ut for ermehull til å lage en liten veske.


Nå gjenstår bare å overføre mønster og sette i gang broderinga så skal det klippes….

Fantastisk flott at det endelig kom en ordentlig garnbutikk i. Kortbuksa er strikket i Sijla og har regulerbart strikk i midjen. Vesten er strikket i Drops Cotton Viscose. Her har jeg strikket vrangbord i livet for å få en fin fasthet.


Men dette ble jeg ikke fornøyd med. Denne har grønn brokadevest, men det finnes også en rød ullvest. Hvit linskjorte og silkesløyfe i halsen. Sort jakke hører også til. Om vi får jente så har jeg sååå lyst til at vi skal matche til 17.


Mønsterstrikk som dannet belte og listykke med mønster fra jakke Sluttresultatet ser ganske annerledes ut enn mønsteret jeg tok utgangspunkt i, og det var gøy å kunne lage sin egen vri som gjorde at bunaden passer bedre i farger og mønster til bunaden jeg skal ha på julaften. Den billigste annonsen ligger ute til Kr. Sjekk ut alle annonser fra hundrevis av markedsplasser på Rubrikk. SandnesGarn er kjent for sine nydelige håndstrikkede bunader til barn.


I dette heftet har vi samlet noen av våre mest populære bunader som er designet gjennom flere år, strikket i våre gode merkegarn Lanett eller Sisu. TEMA Håndstrikket - alltid spesielt. Hittil går det veldig greit å strikke med magic loop på pinne :-) Gleder meg til å starte havskum og flettemønster om omganger. Har sett hele bloggen din.


Den er gammel, år, arvet etter min mormor. Takket være bloggen fikk jeg guts til å gå løs på den.

Nå er jeg snart ferdig, har igjen litt håndsøm på montering av vest og stakk.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg