fredag 19. juli 2019

Pinnekjøtt stekeovn

Pinnekjøtt stekeovn

Kan brukes på alle koketopper, også induksjon. Denne oppskriften på pinnekjøtt viser tradisjonelt kokt pinnekjøtt , og hvordan du kan tilberede det i stekeovn. Kjøttet får tilbake sin naturlige væskebalanse og saltmengden reduseres. Utvanningstiden varierer litt etter hvor mye kjøttet er tørket, tykkelsen på kjøttstykkene og temperatur på vannet. Med denne metoden kan du bruke både røykt og urøykt pinnekjøtt.


Pinnekjøtt stekeovn

Mengdene krydder som brukes er små, og de gir ikke en kraftig kryddersmak, bare en delikat underliggende julenyanse. Det viktigste er å få tettet folien godt over langpannen. Ellers er det bare en nytelse. Er det noen som har erfaring med å langtidssteke pinnekjøtt i ovn? Når jeg damper pinnekjøtt i 3-timer, slipper ikke kjøttet beinet, og jeg føler at det aldri blir ferdig.


Jeg vet at mye annet kjøtt blir supermørt og godt ved langtidssteking på svak varme i ovn. Det har blitt utmerket pinnekjøtt i mange år her i huset, men ny teknologi frister jo til å utforske muligheten. Når sant skal sies var det ikke store forskjellen i metode. På gamlemåten må man passe på at kjøttet ikke koker tørt.


Det kan jo ikke skje på samme måte i en dampovn, men jeg måtte fylle på vann en gang i løpet av. Den unike smaken kommer fra de gamle konserveringsmetodene salting og tørking. Og du, skal du ha skikkelig saftig pinnekjøtt bruker du h uskeregelen 30-3. Beregn ca 5gram pinnekjøtt pr person.


Legg pinnekjøttet i vann over natten. På den måten blir pinnekjøttet mindre salt og mykere). Vi hadde pinnekjøtt siste Søndag i Advent og siden jeg siste drøye timen før servering måtte hente Vanessa som kom hjem til Jul, tilberedte jeg alt på forhånd inkl. Men, når dette sies, må jeg legge til at jeg liker å variere litt. Vi forteller deg hvor mye vann du trenger, hvor lenge kjøttet skal dampe, hvor mye du skal beregne per person, samt noen gode tips til ekstra smak.


Klikk også for å se film. Stek ved 1grader (økes til 2grader på slutten). Pinnekjøtt med godt tilbehør har lange tradisjoner i julen.


Yngre, og de som ikke har vokst opp med pinnekjøtt , vil gjerne ha pinnekjøtt laget av lammekjøtt med mild smak og lite fett. Husk å vanne ut kjøttet i et døgn først! Kraften får du inne i hver stekepose!


Pinnekjøtt stekeovn

Inspirert av de gode mattrådene legger jeg ut en her. På julaften er det hjemmelaget urøkt pinnekjøtt som står på menyen. Spørsmålet mitt er ganske enkelt: Hvordan tilbereder folket pinnekjøttet sitt? Bruker noen stekeovn f. Skal lage 5-kg og ser for meg at. Sett stekeovn på 2grader, helst overvarme, men ikke grill.


Når pinnekjøttet er ferdig kokt, legg det i langpanne og pensle rikelig med honningen. Stekes til pinnekjøttet har fått en sprø overflate (pass på at det ikke blir tørt), ca minutter. Ta ut og pensle et lett strøk honning over. Om du har tilberedt pinnekjøtt i årevis og er fornøyd med en viss utvanningsti er det ingen grunn til å endre på dette.


MatPrat står inne for. Dette er tider som vil gi et godt resultat uansett. Nordmenn får ikke ut smakspotensialet i matlagingen, sier mesterkokk.


Dampkoking hjelper deg å spare strøSe hvorfor Det lille ekstra.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg