onsdag 31. juli 2019

Fryse marengs

Lagde mer paideig enn jeg har epler til og reiser bort i morgen. Kan jeg fryse resten? Og så har jeg masse marengs og begynner å bli kvalm. En del kaker, desserter og bakverk kan være vanskelige å fryse. Kaker med marengs vil bli seige og klissete, og desserter med mye gelatin i fyllet kan endre konsistens.


Smuldrepaier og andre bakverk med topping kan også bli klissete og udelikate. Majones egner seg ikke til frysing – den vil skille seg. Fryse marengs Mat og kosthold.


Det du tror, avgjør hva du ser. Jeg lurer egentlig på om marengs kan fryses med vellykket resultat? Blir det ikke lett mykt og klissete ved tining? Mulig jeg tar feil, altså.


Fryse marengs

Hvis jeg skulle fryst marengs så ville jeg pakket den inn i matpapir. Og sørget for at den var helt avkjølt før jeg fryste den. Det beste er å putte den i en tett kakeboks. Der kan den oppbevares hur lenge som helst! Slik lager du marengs : 1. Før du setter i gang er det viktig å sørge for at alt av utstyr er helt rent.


Er det rester av fett i bollen, på vispen eller annet utstyr, risikerer du at eggehvitene aldri stivner, uansett hvor lenge du pisker de. En fordel med å fryse ned marengsbunnen er at den blir lettere å dele opp når den er i halvfryst tilstan og kan derfor anbefales om du ønsker å dele den opp på forhånd. Lurer du på hvordan du skal lage perfekt marengs ? Les vår steg for steg-guide.


Det nærmer seg helg igjen, og da er det jo ekstra mange som planlegger å bake en kake. Kanskje denne nydelige sitronterten med bløt marengs på toppen hadde vært noe for helgen? Jeg kan i hvert fall anbefale den varmt. Kaken er en populær klassiker i USA, Frankrike og flere andre land. Det syrlige sitronfyllet og den søte marengsen passer perfekt sammen!


Marengs holder seg veldig godt i en lufttett beholder, så hvis du skal ha gjester kan du gjerne lage dem noen dager i forveien. Italiensk marengs Italiensk marengs er det adskillig mer plunder med å lage, men når man først har prøvd det og får teken på det, så er det noen du kommer til å gjøre ofte. Da mannen min testet kaken kom han til samme konklusjon, og vi snakker her om en usedvanlig kritisk og ikke minst erfaren kakesmakstester.


Himmelsk marengskake består av en myk kakebunn som dekkes med en helt utrolig god sjokoladekrem. Oppå der har man et tykt lag. I dag vil jeg vise dere en av mine favoritt oppskrifter. Jeg lager italiensk marengs ofte, og har alltid litt i fryseren som jeg har i bakhånd. Pies fryse ganske bra, og verken skorpen eller margenen bør bli negativt påvirket av fryseprosessen.


Men noen føler at konsistensen av margen endres etter tining, og liker ikke den. Hvis du føler på samme måte, kan du alltid fryse kaken uten meringue, og så piske litt opp selv senere. For å fryse lemon marengs kake, start med en friskpai. Det er noe med sprø marengs , silkemyk fløtekrem og friske bær - og en kombinasjon av dette må jo bare bli bra!


Fryse marengs

Og det ble det da vi på St. Hansaften feiret mafiaens siste tilskud da barnebarnet mitt Philip ble døpt. Ja, men det er et par ting du bør passe på.


Skal du fryse hele egg, anbefaler vi også å skille dem først, slik at du har klar eggehviter eller -plommer, neste gang du bare trenger én av delene. Ha eggehvitene i en helt ren miksebolle og pisk eggehvitene til de begynner å forme hvite topper. Tilsett melisen litt etter litt og pisk til du får en luftig og blank marengs. Hell i de malte mandlene og vend dem inn med en slikkepott.


Hell røren over i kakeformen og stek den i 45–minutter på nederste rille. Når du skal lage bunnen til Pavlova, starter du med å vispe eggehviter til hardt skum i en helt ren bolle. Ha i eddik mens du visper.


Bland sukker, maisenna og vaniljesukker, og tilsett det litt etter litt i eggehvitene mens du fortsatt visper.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg