fredag 13. desember 2019

Muffins med ostekrem

Oppskrift på cupcakes med ostekrem gir ca. Forskjellen mellom cupcakes og muffins er at muffins er et bakverk i porsjonsform, mens cupcake er en kake i porsjonsform. Muffins eller cupcakes er søte små kaker, perfekt til barnebursdag eller andre selskap. Dette er en oppskrift på saftige muffins med søt ostekrem.


Pynt gjerne med ulike typer bær eller med et dryss sjokolade. Her er oppskriften på skremmende gode cupcakes ( muffins) med ostekrem.

Perfekt å servere til Halloween eller barnebursdag! Tilsett litt farge til den gode ostekremen og lag f eks oransje ostekrem som ser ut som et gresskar. Eller muffins dekket med spiselige edderkopper laget av lakrissnor og mokkabønner. Slipp fantasien løs! Her har du en kjempefin oppskrift på lette, saftige og enkle Gulrotmuffins!


Muffinsene blir ekstra fine dersom de pyntes med ostekrem og små marsipangulrøtter. Du sjekker om muffinsen er ferdigstekt ved å stikke en fyrstikk midt i baksten. Den skal bli tykk og kremete (men ikke tørr!) (Er den til en kake skal den bare bli halvtykk, men ikke helt rennende) Sett den gjerne litt i kjøleskapet så den får satt seg!

Har du ostekrem til overs kan du legge den i kjøleskapet å bruke den til for eksempel muffins. Ha kremen i en sprøytepose eller lignende, og dekorer kakene etter smak og behag. Topp gjerne kakene med friske moreller eller lignende. Det er rikelig med ostekrem i denne oppskriften, og synes du at høye kremtoppinger kan bli for mye av det gode kan du gjerne halvere oppskriften. Derfor har jeg laget noen muffins som har samme julete smak.


For et litt annerledes tygg har jeg tilsatt litt knuste pepperkaker. Ikke bare smaker disse som pepperkaker, de piffer opp juleststemningen i enhver sammenkomst et par hakk, minst. Personlig liker jeg disse best uten ostekrem på toppen, men det er en smakssak. Jeg lagde denne fantastisk gode kaken i går og gjett om den falt i smak! Hadde den med i et selskap der flere ba om oppskriften :-) det vi har igjen av resten blir med mannen på jobb idag!


Jeg krydret den litt mer enn i oppskriften for å få mer smak og endte opp med å bruke en stor kjele å lage røra i fordi det ble så mye røre! Bland de tørre ingrediensene og sikt det inn i røren under forsiktig omrøring med en slikepott. Vend forsiktig inn revet gulrot i blandingen. Fordel røren i muffinsformer. Mens du steker muffinsen, bland romtemperert smør, kremost og melis til en deilig ostekrem.


Avkjøl muffinsen og topp med ostekrem. Stekes på 175° C i minutter. Saftige muffins med søt ostekrem.

Hell røren over i en langpanne (x cm) kledd med bakepapir i bunnen. OstekreRomtemperer smøret og visp sammen alle ingrediensene til en luftig krem. Sitronmuffins med ostekrem.


Red velvet cupcakes med ostekrem Kanskje verdens beste, og i hvert fall mest berømte, cupcakes. Sist jeg var i Kiel, fant jeg ut at jeg måtte da klare å få til denne selv, og da jeg kom hjem tok det ikke lang tid før jeg satte i gang med disse muffinsene. Dette var første forsøk, og mengde røre er nok til muffins , mens mengde ostekrem er nok til stk. Moren til en venninne av meg lurte på om jeg kunne bake cupcakes til henne.


Det sa jeg såklart ja til, og denne gangen ble det gulrot cupcakes med cream cheese frosting. Gulrotkake med ostekrem er både saftig, god og holdbar.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg