tirsdag 18. april 2017

Smerter i puppen

Mange er redde for at dette kan være symptomer på kreft, men undersøkelser viser at smerter i brystene bare helt unntaksvis er symptomer på kreft. Hva kan forårsake smerter i brystene? Det er normalt at brystene føles ømme til bestemte tider, slik som rett før menstruasjon og tidlig i graviditet. Dette skyldes normale hormonforandringer i kroppen. Du kan søke hjelp hos lege dersom smertene går ut over livskvaliteten.


Det samme gjelder ømme lymfeknuter. LES OGSÅ: ting du neppe visste om pupper. Sykliske smerter og ikke-sykliske smerter. Ifølge Jan Ole Frantzen, som er overlege ved Brystdiagnostisk senter på Universitetssykehuset i Nord-Norge (UNN), er det vanlig å skille mellom to hovedtyper smerter – sykliske smerter og ikke-sykliske smerter. Da jeg studerte husker jeg at vi pugga ei lang liste over årsaker til vondt i puppen.


Den lista kan jeg dessverre ikke gjengi i sin helhet, men brystkreft var ikke på lista. Alle vev i brystet kan gi smerter , muskler, sener, nerver,hu ledd. Betennelser, mastitter er ikke helt uvanlige, selv om man ikke ammer. Schlichting beskriver smertene som typiske stingsmerter.


Jeg har i noen ukers tid hatt en del smerter i det ene brystet. Det hugger tak for så å forsvinne igjen. Dette går i bølger. Det er på samme sted hver gang. Smertene kommer og går.


Er det slik at man kan kjenne begynnende kreft som smerter ? Hvilke andre tilstander kan gi smerter. Som nevnt finnes det en rekke mulige årsaker og diagnoser til vondt foran i brystet – symptomene må sees i helhet. Men blant annet refererte smerter fra nærliggende muskeldysfunksjon eller leddrestriksjoner (i brystryggen, brystet og skulder) kan gi smerter i brystet. PIаn vаn zаkеnmаn hееft еnоrmе imрасt ор jоuw inkоmstеn! Vеrdiеn еIkе dаg gеId!


Probeer het vandaag nog! Sv: store smerter i brystet og puppene. For å si det sånn, så sto jeg på skolen og gråt mine modige tårer når jeg var gravid med førstemann, fordi en av medelevene mine hadde kommet borti et av brystene mine i kantinekø.


Hele brystkassen består av skjelett og muskulatur, som dekker over lunger og hjerte, bl. Det vil si at smerter i brystområdet svært ofte vil kunne være forårsaket av nettopp muskelsmerter. Babyen er mnd og jeg ammer fortsatt en del.


Nå har den ene puppen blitt skikkelig øm og vond! Kan det være brystbetennelse? Jeg føler meg ellers frisk, ingen feber. Jeg kjenner ingen klumper eller harde områder i brystet. Denne puppen har vært upopulær en stun siden det tar lenger tid før me.


Brystsmerter betegner smerter som oppleves å komme fra brystet, og som har sitt opphav i brysthulen eller omkringliggende organer. Akutt oppståtte sterke smerter i brystet kan være tegn på alvorlig sykdom og bør føre til at man kontakter lege umiddelbart. Nedsatt skulderbevegelighet på den siden der brystkreften lå og ble operert, angis som vanlig forekommende.


Her kan fysioterapi ha god effekt. Over og bak brystet, ut mot under armen og ned mot siden av magen. Det varierer litt, tidvis sitter jeg og holder meg på puppen for å liksom støtte e. Andre symptomer kan blant annet være uregelmessigheter i brystvorter eller hu smerter , betennelse samt hoven arm eller armhule.


Noen få prosent av kvinnene hadde symptomer som vekttap eller ryggsmerter. Kvinner som fant en kul i brystet, men som også hadde andre symptomer, hadde også større sannsynlighet for å utsette legebesøk. Hjerteinfarkt rammer opp mot 15.


Norge hvert år, og hver tredje pasient dør av infarktet. Selv om smerter og trykk i brystet er et klassisk symptom, er det faktisk en god del både.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg