onsdag 11. april 2018

Farlig å dusje når det lyner

Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap får stadig meldinger om skader knyttet til lyn- og tordenvær. Tror ikke blokken har så god lynavleder (hvis den har i det hele tatt her) er det farlig gå i dusjen når det lyner ? Ja burde jeg holde i en Gummiand mens jeg dusjer for å avlede lynet? I dag er det ikke farligere å bade eller dusje enn å gjøre andre ting i huset når det lyner. Men det er klart at det , som med andre ting, finnes unntak også her. Sjansen for å bli truffet av lynet er så forsvinnende liten at det ikke er farlig å dusje når det lyner , sjansen er like stor som å dø av å falle ut av senga.


Du bør derimot unngå å bruke fasttelefon, og bør trekke ut kontaktene til elektriske apparat for å unngå evt. Har hørt mye rykter om at det er farlig å dusje når det tordner og lyner ute og at man kan få strøm. Dusja i tordenvær seinest i går. Er dette fysisk mulig? Selv om jeg ikke tror på at det er mulig, følte jeg meg ikke så veldig trygg da jeg dusja mens det blinka og braka der ute.


Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes. Kan jeg dusje når det lyner og tordner, eller er det farlig ? Forutsetn: Jeg tar ikke i blandebatteriet.


Farlig å dusje når det lyner

Huset har vanlig lynavleder. Hilsen lettskremt Olaug som hører at det buldrer nå. Når det lyner , og rett før, blir lufta full av elektrisk spenning. Bensin kan derfor eksplodere, forklarer Dahslett.


Ifølge Dahlslett har større båter ofte med seg metallvaiere de fester på utsiden av båten når det lyner , slik at lynet skal ledes i sjøen og ikke i skroget. Mest sannsynlig har det gått fint fikk jeg beskjed om, men skulle ta kontakt om jeg kjente noe mer. Verker i brystet, er trett, er uvell og skjelven. Så jeg anbefaler på det sterkeste å ikke dusje når det lyner ute, jeg kommer i alle fall aldri til å gjøre det igjen!


Utnytter fordelene. For gruppen med lavest inntekt var det bare prosent som hadde et samme. Han tror de fleste opptrer fornuftig og unngår risiko når det er lyn og torden.


Men vi ser jo at lyn kan forårsake til dels store skader på bygninger og elektrisk utstyr, sier Hygen. Han forklarer at det her til lands lyner mye på Østlandet om sommeren og mest i kystområdene i Nord-Norge om vinteren. Torden betyr bare at det er bevegelser mellom varm og kald luft og medfører ingen fare, det kan fint være tordenvær uten at det lyner.


Farlig å dusje når det lyner

Lyn er derimot strøm i bevegelse så greit å passe seg litt. Du kan fint være ute i skogen når det skjer, bare hold deg unna det ene store treet på en stor slette. Mangler: farlig Lyn og torden. Dette må du passe på når det lyner. Nei, det kan ikke være torden uten at det lyner.


Det tordner så mye her, er det trygt å dusje tror dere? Jeg har hørt man bør ikke dusje når det lyner. Mener jeg har hrt at et sted i verden. Når lynet slår ned kan det nemlig oppstå spenningsforskjeller i strømnettet, og slikt kan ta knekken på selv den dyreste høyteknologi.


Farlig å dusje når det lyner

Derfor trekker mange støpslet ut av stikkontakten når det tordner, men det finnes en bedre løsning – nemlig overspenningsvern. Ved kjøp av glassrekkverk bør man be produsenten eller forhandleren om å bekrefte at glass­rekkverket oppfyller. Hold deg unna gjenstander i huset som kan lede strøm, som kabling og rør. Vent med å dusje , vaske hendene og gjøre oppvasken, og hold deg unna elektronikk som pc, tv-spill og annet.


Fem punkter om lyn og potensielle farer ⛈️. Last ned gratis ladeguide: Denne guiden vil gi deg oversikt og innsikt som igjen gir grunnlag for å vurdere hva som er den beste løsningen for deg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg