onsdag 11. april 2018

Barns utvikling lek og læring

Barns utvikling lek og læring

I boken presenteres oppdatert kunnskap om barns utvikling og læring i barnehagen. Her gis en oversikt over de mest anvendte psykologiske teorier som inkluderer både miljøets, biologiens og genetikkens betydning. Hensikten med boken er å fremme en flerfaglig og integrert tilnærming til barns utvikling, lek og læring. Studentens læringsutbytte etter bestått emne. Det vil bli arbeidet med ulike perspektiver på barns utvikling og læring , med særlig fokus på de yngste barns væremåte og deres behov for omsorg og tilknytning.


Barns utvikling lek og læring

Teoretisk kunnskap om lek , barns samspill i lek og barnehagelærerens ansvar for å skape et inkluderende lekemiljø står sentralt. Leken skal være en arena for barnas utvikling og læring , og for sosial og språklig samhandling. I dette kunnskapsområdet får studentene kjennskap til teorier og forskning om barns utvikling , lek , læring og danning. Kunnskapsområdet har fokus på barns rett til medvirkning, omsorg og mangfold.


I tillegg vektlegges barnehagelærerens rolle og ansvar. Leken er identitetsskapende og bidrar til at barn får en forståelse av seg selv på en rekke ulikeområder. Både her og nå, og som grunnlag for videre utvikling og læring. Lek er en helt sentral aktivitet for barn og har stor betydning for barns utvikling.


Barns utvikling lek og læring

Lek kan forekomme på mange ulike måter. Lek og læring Lek har ikke alltid vært sett på som viktig, hverken av voksne flest eller av fagpersoner. Tidligere snakket man gjerne om lek som noe uviktig, og som en slags “tull og tøys” som barnet drev med. Men dette synet på lek har endret seg helt. Lek , læring eller lekende læring ? Hvordan skal man forholde seg til motstridende forskning?


Og hvordan skal jeg egentlig jobbe med læring i barnehagen? Johanne Lynngård som har skrevet en kronikk om en nyutdannet barnehagelærers dilemma rundt læring i barnehagen. I den pedagogiske lekdiskursen som preger våre pedagogiske institusjoner, fremheves likevel stadig visse former for lek fremfor andre. Ofte oppfattes lek som et nyttig pedagogisk redskap som skal bidra til barns læring og utvikling. Innhold og oppbygning.


Barns utvikling lek og læring

Noen barnehager gir et læringsforsprang – Forskjellene vi har funnet er betydelige. Når vi sammenligner barna som gikk i barnehagene med mest læring med de som gikk i barnehagene med minst læring , var det i gjennomsnitt fem måneder forskjell i barnas utvikling , sier Ingunn Størksen. Hjelpemidler kan støtte barns utvikling og gi opplevelse av mestring og deltakelse. Det må omgivelsene og hjelpemidlene også gjøre. Et barn med nedsatt funksjonsevne utvikler seg ofte mer ujevnt enn andre barn.


Oppfølging er derfor viktig, slik at hjelpemidlene kan støtte og fremme utviklingen. Vi er opptatt av at barn lærer i alle situasjoner, og at de uformelle situasjonene er like viktig for barns danning og utvikling som de formelle. Barn forandrer seg.


Lek er den viktigste aktiviteten for barn , og de leker fordi det er gøy. Vi prioriterer derfor mye tid til lek i barnehagen. Leken kjennetegnes av glede og kreativitet. I de siste tiårene har det blitt forsket mye på lek , og vi vet i dag at leken er veldig viktig for mange sider ved barnets utvikling.


For eksempel så er det et tegn på både fysisk og mental sunnhet at et barn leker. Det er også et tegn på at noe ikke stemmer når et barn sjeldent eller aldri leker. Hjertets størrelse vil være avhengig av samme vekstmønster som kroppens utvikling.


Spesiell utholdenhetstrening er derfor ikke nødvendig i barnealderen for å oppnå resultater senere.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg