fredag 20. april 2018

Koteletter i stekeovn

Retten stekes ferdig i ovnen, da har man tid til å dekke bordet og gjøre litt ekstra ut av hverdagsmiddagen. Den mest vanlige tilberedning av koteletter er vel i stekepanne, men hvorfor ikke prøve dem i ovnen? Smaker veldig godt sammen med ovnsbakte grønnsaker. Forvarm ovnen til ca 2grader.


Jeg bruker feks sjampingnon, rødløk, gulrot og. Det er raskt å tilberede, billig i pris og egner seg godt til mye av tilbehør.

Koteletter har i mange år vært et populært innslag på norske middagsbord. Jeg vender nakkekotelettene i mel, steker de raskt i smør, salter og peprer, legger i langpanne. Da faller de helt fra hverandre, men er fremdeles saftige.


Hvordan få saftige svinekoteletter? Ta koteletter og kryddre dem. Så tar du FLØTE (vanlig piskefløte) og heller oppi langpanna og setter opp varmen maximalt i min.


Du steker den ferdig i ovnen. Skjær gjerne vekk benet på kotelettene, da blir maten litt mer lekker, i alle fall for yngre gjester. Uten ben blir smaken på gryten riktignok litt redusert, men kjøttet har likevel tilstrekkelig fett til at den blir fyldig nok.

C 6-timer, øk temperaturen til 225oC de siste min før servering. Stek i varm stekeovn. Sommerkoteletter i stekeovn. Løsningen er enkel. Jeg har lagd koteletter på denne måten i flere år nå, og har aldri opplevd at kjøttet har smakt lite.


Det blir helt nydelig og mørt og godt, og det resultatet får man ikke på samme måte hvis man beiner ut kotelettene og steker dem. Men jeg skal absolutt prøve din måte en gang, det er jo alltid moro å prøve noe nytt. Nakkekoteletter er noe alle liker, og med grønnsaker godt tilbehør blir dette en skikkelig middag.


Snues etter min. Kotelettene stekes ferdig i ovnen sammen med grønnsaker, tomater og kraft. I mellomtiden har man tid til å dekke bordet og gjøre litt ekstra ut av hverdagsmiddagen. Litt mer krydder og olje oppå kotelettene og så setter jeg fatet inn i varm stekeovn. Denne oppskriften her er helt genial og ikke minst veldig enkel.


Ovnstemperaturen er avhengig av hvor lenge retten skal stå i stekeovnen. Det blir best hvis det får stå lenge i ovnen, gjerne et par timer, men lager jeg det på en fridag, rekker jeg jo glatt å gjøre litt annet i mens. Legg over koteletter og hell over marinaden.


Legg på lokk og sett i kald stekeovn. Nydelig gulrot- og linsesuppe.

En fyrrig variant med. Langtidsstekte koteletter bakt i høy - En ny måte å få smak av nordisk natur og fjøs og nordavin sier kokk Ole Jørgen Eilertsen. Oppskrift finner du under.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg