onsdag 23. oktober 2019

Steke koteletter i stekeovn

Koteletter har i mange år vært et populært innslag på norske middagsbord. Det er raskt å tilberede, billig i pris og egner seg godt til mye av tilbehør. Vi viser deg hvordan du enkelt tilbereder koteletter enten i stekepanne eller i ovn. Retten stekes ferdig i ovnen, da har man tid til å dekke bordet og gjøre litt ekstra ut av hverdagsmiddagen.


Den mest vanlige tilberedning av koteletter er vel i stekepanne, men hvorfor ikke prøve dem i ovnen? Smaker veldig godt sammen med ovnsbakte grønnsaker. Forvarm ovnen til ca 2grader.


Jeg bruker feks sjampingnon, rødløk, gulrot og. Stek i varm stekeovn. Da må du prøve langtidsstekte nakkekoteletter i stekeovn. KOTELETTER MED FLØTE - STEKT I OVNEN.


Ta koteletter og kryddre dem. Snues etter min. Så tar du FLØTE (vanlig piskefløte) og heller oppi langpanna og setter opp varmen maximalt i min. Litt mer krydder og olje oppå kotelettene og så setter jeg fatet inn i varm stekeovn. Kilde: Opplysningskontoret for egg og kjøtt.


Tar de av platen og lar de hvile i 5-minutter, og fortsetter å steke på litt svakere varme i noen få minutter. Du steker den ferdig i ovnen. Langstekte koteletter. Lei av stekesprut og tørt kjøtt?


Idag lager vi langstekte pestomarierte nakkekoteletter med ris, gulrøtter og sukkererter. Smør inn en stor ildfast form med olje eller smør. Her får du også oppskriften på koteletter med soppstuing, ovnsbakte.


Nakkekoteletter er noe alle liker, og med grønnsaker godt tilbehør blir dette en skikkelig middag. Kotelettene stekes ferdig i ovnen sammen med grønnsaker, tomater og kraft. I mellomtiden har man tid til å dekke bordet og gjøre litt ekstra ut av hverdagsmiddagen.


Steke koteletter i stekeovn

Ha over aluminiumsfolie, og sett i stekeovn. Legg over koteletter og hell over marinaden. Legg på lokk og sett i kald stekeovn. Nydelig gulrot- og linsesuppe. En fyrrig variant med.


Vel, neste bud er å langtidssteke kotelettene i ovnen, gjerne i drøye to timer. Ovnstemperaturen er avhengig av hvor lenge retten skal stå i stekeovnen. Da blir de skikkelig møre, men de mister litt smak synes vi, i forhold til å steke i stekepanna.


Hvis middagslagingen skal gå radigere unna, finner du tips til noen raskere fremgangsmåter nederst på denne siden. Bland det godt sammen. Dette ble utrolig gode koteletter ! Jeg lagde saus av alt stekefettet fra kotelettene (det var ganske mye sky). Jeg tenker alltid på skrekk og gru på koteletter stekt på panna. Resultatet blir etter min erfaring veldig tørt og kjøttet blir hardt.


Legg ferske eller opptinte koteletter i en ovnsform. Slik lager jeg møre koteletter. Legg i grønnsaker du har feks løk, paprika og tomater.


En vårrull som er stekt i ovnen vil ikke smake helt det samme som sin frityrstekte slektning, men det betyr ikke at den er mindre god av den grunn. Det er fullt mulig å få et knasende sprøtt skall ved å steke den i ovnen. Med et godt fyll, en himmelsk dippsaus og frisk råkostsalat er du garantert et deilig måltid med herlige asiatiske. Denne oppskriften her er helt genial og ikke minst veldig enkel.


Det blir best hvis det får stå lenge i ovnen, gjerne et par timer, men lager jeg det på en fridag, rekker jeg jo glatt å gjøre litt annet i mens. Jeg har lagd koteletter på denne måten i flere år nå, og har aldri opplevd at kjøttet har smakt lite. Det blir helt nydelig og mørt og godt, og det resultatet får man ikke på samme måte hvis man beiner ut kotelettene og steker dem. Men jeg skal absolutt prøve din måte en gang, det er jo alltid moro å prøve noe nytt.


Hvordan tilbereder dere koteletter i ovn?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg