fredag 11. oktober 2019

Stikkende smerter i magen høyre side

Bekijk het ruime aanbod op TUI. Vertrek dicht bij huis! Se våre reiser til Side her. Bestill din drømmeferie på ving.


Smerter i området under magen på høyre side kan være relatert til allergi eller tarmbetennelse. Den mest hensiktsmessige behandlingen av disse problemene er helt avhengig av grunnårsaken. Hvis problemet er på grunn av muskelspasmer, er det beste tiltaket hvile og fysioterapi. Smerter i øvre høyre del av magen kommer ofte fra lever og galleveier, smerter i midten øverst i magen ofte fra magesekken, smerter nedad på høyre side er typisk ved blindtarmbetennelse og smerter nedad på venstre side kan komme fra tarmen. Stikkende smerter i siden Du har sikkert opplevd å få hol men her snakker vi om noe helt annet.


Hvis du opplever stikkende smerter som tiltar over timer eller dager, kan det være snakk om blindtarmbetennelse. Da befinner smertene seg nederst på høyre side av magen. Du har altså anfall med sterke smerter i magen , og smertene sitter på høyre side øvre del samt inn mot midten. I tillegg er du siste tiden plaget av sure oppstøt.


Smertene i magen kan være flere ting, men en mulighet er at smertene stammer fra magen eller tolvfingertarmen. Ved blindtarmbetennelse får du gjerne smerter rundt navlen tidlig i forløpet, mens smertene gradvis flytter seg til et område i nedre, høyre del av magen. Sitter smertene nederst på høyre side kan det være blindtarmbetennelse. Men da har du gjerne andre symptomer, som kvalme og feber i tillegg, avslutter Olbjørn.


Symptomer: Krampeaktige smerter nederst i magen , som avtar hvis du går på toalettet. Du vil ofte også oppleve diaré, muligens med blod. Kolitt er en infeksjonssykdom som rammer tykktarmen. Har du smerter over hele magen ? Nei: Magesmerter uten feber kan f eks skyldes smerter fra tarmen, magekatarr (magesyre), gallesten osv.


Ved vedvarendesmerter kan man utvikle feber - husk å kontrollere temperaturen. Ja: Kanskje har du en. Smerter eller ubehag i siden (flankesmerter) kan komme fra magetarmkanalen, milt, lever, nyrer og urinveier, og muskulatur i rygg og bryst. Har i de siste 3-månedene, med en markant endring siste ukene hatt ubehag i høyre side av magen , like i underkant mellom navelen og hoftekammen.


Det strekker seg ned i området lysken. Ubehaget kjennes som konstant svie og brenning og tidvis får jeg en form for anfall med stikkenede smerter. Det gjør vondt når jeg beveger på meg og bøyer meg, blåser magen opp. Ligge på høyre side er ubehagelig.


Når hoster, kjenner jeg det nykker litt, men det gjør ikke veldig vondt. Min lege sendte meg til CT og den tok jeg for dager siden , tirsdag. Ubehaget eller smertene kan ledsages av oppfylthet, tidlig metthetsfølelse, oppblåsthet, kvalme, brekninger, sure oppstøt og halsbrann.


Smerter under ribbena og på høyre side av magen , kan tyde på smerter i magesekken, eller har noe med fordøyelsen å gjøre. Ofte kan veldig sterke, sure eller fet mat utløse slike stikkende smerter. Idag tidlig fikk jeg en plutselig smerte i nedre del av magen , høyre side. Divertikulitt er en betennelse i divertiklene (de små utposningene i tykktarmsveggene) tykktarmen. Har ikke tatt smertestillende fordi jeg ikke vet hva som er årsaken til dette.


Da sambo og jeg skulle ha samleie ble det verre, intens smerte! Akkurat som om det støtet imot i magen , men bare høyre siden. Smerten - en av de mest ubehagelige symptomer,som alltid angir problemer i kroppen. Kanskje den mest varierte naturen blant alle typer lignende opplevelser er smerter som oppstår i mage og rygg, eller som mer sannsynlig å si pasientene, smerter i høyre side eller venstre side. Hei, et lite spørsmål:) Idag fikk jeg smerter igjen på høyre side av magen , ca midt i mellom ribbeina og hoftebeinet(?).


Det er en stikkende smerte, og jeg har hatt det noen ganger før også. Gjør vondt nå kun når jeg trykker der, og kjenner det litt ubehagelig enda. Men idag gjorde det ekstra von. Det gir ingen mening for meg at hvert bygg skal produsere mer enn de forbruker, bare for at man skal kalle det et nullenergibygg, spesielt siden alle bygg vil produsere mer enn de bruker samtidig, om sommeren.


Det mest effektive både for miljø og lommebok må vel være. Har i det siste hatt noe stikkende smerter i høyre side av magen på veldig lite område, men det er ikke veldig vondt og varer ofte bare 2-minutter. Var hos fastlege for noen mnd siden og tok blodprøver og EKG fordi jeg var plaga med en del diffuse smerter , men alt så bra ut. Blir veldig redd når det er såpass sterke smerter.


Oftest galleveispatologi eller leversykdom. Andre muligheter er pankreatitt, magesår, appendisitt med atypisk leie, appendisitt hos gravi subfrenisk abscess, nyrepatologi, kolontumor i høyre fleksur, hjerteinfarkt, lungebetennelse. Langvarig vondt i høyre flanke.


Stikkende smerter i magen høyre side

Da det eskalerte for et år siden , ble jeg sjekket ut mtp tarmproblemer.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg