mandag 29. august 2016

Bolleoppskrift

Her finner du oppskriften på saftige boller som smelter på tungen. Slik baker du boller! Fyll dem gjerne med sjokolade, rosiner eller vaniljekrem.


I beskrivelsen av bollene stod det at de blir like lette og luftige som kjøpeboller. Jeg ble nysgjerrig da jeg leste oppskriften, for både ingrediensene og fremgangsmåten er litt annerledes enn ved vanlig gjærdeig. Blant annet lages deigen med melis i stedet for sukker, og væsken skal gis et oppkok.

De med cølaki kan få ferske og saftige boller. Her er oppskriften på en glutenfri bolledeig som har både kesam og gjær, men som bruker fiberhusk og glutenfritt mel. Store, luftige og litt seige boller som smaker fantastisk godt. Denne hvetebaksten er så sinnsyk god. Jeg må bare si at det er kanskje de beste bollene jeg har spist, hehe.


En god grunnoppskrift på en saftig søt gjærdeig som kan brukes til det meste. Lag gjerne sjokoladeboller, kringle, skoleboller eller prinsessekake. MELD DEG PÅ NYHETSBREVET OG FÅ OPPSKRIFTENE I MAILBOKSEN.

Og besøket var helt enige med meg. Det verste av alt var at jeg glemte å varme opp melka og da var jeg sikker på at de kom til å bli mislykka. Men neida, de stod leeenge til heving og ble knallgode! I dag skal jeg bake til sommeravslutninga på skolen,med din bolleoppskrift ! Ja, dette er en forholdsvis løs deig, men det er ikke meningen at den skal være så løs at det blir bare kliss.


Det går en magisk grense ett eller annet sted hvor deigen får akkurat nok mel til at resultatet blir perfekt luftig, men deigen fremdeles er god å jobbe med. Jeg skal skrive det inn i oppskriften. Deigen inneholder en god del smør, melk, sukker og egg og gir KNALLGODE BOLLER! Pynt bollene gjerne med dryss av perlesukker på toppen. Små bakst stekes på midterste rille ved 2grader i -min avhengig av størrelse.


Oppskriften gir stk. Større bakst som for eksempel kringle eller kanelbollekake stekes ved 2grader i -min. Det er lite som slår lukten av av nybakte boller! Her får du luftige og saftige boller som kan spises som de er, eller så kan deigen brukes til annen søt gjærbakst som kanelboller og skolebrød.


I tillegg kan oppskriften brukes til annen søt gjærbakst som kringler, skolebrød eller kanelboller. Enkel oppskrift på klassiske hveteboller. Nybakte boller er perfekt til bursdagsselskap, når du får gjester til kaffen eller på en helt vanlig lørdag. Deigen blir minder seig om man bruker mer mel:) Selv brukte jeg gram gjær, funket bra det å.

Disse bollene som er fylt med en liten overraskelse er supre til barnebursdag, alle tiders turmat, ekstra kosemat til bilturen eller som en liten overraskelse for store og små i hverdagen. Er du misfornøyd med bollebaksten og synes bollen blir kompakte og kjedelig? Prøv vår oppskrift med både gjær og litt bakepulver i deigen som gir luftige og fristende boller. Hveteboller med kardemomme smaker himmelsk når du har lyst på noe godt. Ferske boller kan du for eksempel pynte med melisglasur.


Se hele oppskriften her! Vi har oppdaget at du blokkerer annonser. Vi i Godt hadde satt stor pris på om du hvitelister oss slik at vi kan finansiere vår journalistikk med reklame og fortsette å være en gratis nyhetskilde.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg