onsdag 10. august 2016

Boller uten melk og egg

Smarte løsninger som gjør hverdagen enkel og morsom både på kontoret og hjemme. Tips: Bruker du melkefri margarin uten salt, tilsett ts salt. Bland alt det tørre og tilsett smeltet margarin og vann (ca °C) Blandes i kjøkkenmaskin til en jevn og smidig deig. La deigen heve i - minutter. Trill ut fine, runde boller.


La dem heve i minutter før steking.

Allergi overfor egg og melk er de vanligste allergier hos barn. Her får du en oppskrift på hveteboller uten egg og melk. I denne artikkelen gir vi deg noen enkle byttetips, og du finner oppskrift på originale kanelboller og kanelboller uten egg , melk og gluten. Kanelbollens utgangspunkt en vanlig gjærdeig.


Jeg håper virkelig at denne oppskriften på hveteboller faller i smak, og at den gir deg like luftige og saftige hveteboller som jeg får når jeg følger den! Boller uten egg , melk og gluten Disse bollene er bassert på Toril's boller fra bloggen snuddpaahodetblogg. Bollene smaker fortreffelig med nyrørt jordbær!


Jeg har bakt denne oppskriften mange ganger og har blitt veldig glad i oppskriften da den er kjempe fin! Hvis du vil kan du når det gjenstår tre-fire minutter av baketiden ta bollene ut og smøre dem med en blanding av smeltet smør og litt melk.

Strø melis over bollene like før servering. Hveteboller uten egg og melk. Ikke fortvil, boller kan bakes uten dette. Har du rosiner eller hakket sjokolade, kan bollene gjerne tilsettes dette for enda mer smak!


Ha deigen over på en melet overflate, del den i like store emner og trill boller. Legg bollene på en stekeplate og etterhev på et lunt sted i ca. Sett ovnen på 2°C. Avkjøl bollene på rist. Ha et klede over bollen , og sett deigen på et lunt sted i til minutter.


Kle to stekebrett med bakepapir. Ha mel på kjøkkenbenken, og ta deigen ut av bollen. Form hver del i boller uten sprekker, og fordel dem utover stekebrettene. La bollene heve seg luftige, ca min. Del deigen i emner.


Pisk sammen egg og vann med en gaffel. Stek bollene på nederste rille i ovnen ved 230°C i min. Pensle jevnt over bollene. Oppskrift til ca boller.


Forrige helg var jeg invitert i bursdagsfest for min venninnes år gamle datter.

Bursdagsbarnet tåler hverken egg , hvetestivelse, soya eller melkeprodukter og dermed måtte jeg virkelig være kreativ. Resultatet ble noe som ligner veldig på skolebrø men i stedet for melk og rømme i bolledeigen har jeg brukt kokoskrem og kokosmelk. Og det gule fyllet er ikke vaniljekrem, men en deilig puré av eksotiske frukter. Glutenfrie fastelavnsboller uten melk.


Jeg har mange oppskrifter på bloggen, og denne er uten egg også. Skikkelig gode boller. Det jeg ikke visste, var at kanelbollene der er bakt helt uten smør, egg og melk. I stedet bruker de havregrøt og rapsolje i deigen.


Tilsett melken og la deigen elte i kjøkkenmaskinen på lavest hastighet i minutter før du tilsetter det romtempererte smøret (i biter) i bollen. Helt glemt å handle inn gjær, og vi spiser ikke melk og egg. I morgen skal jentungen ha med boller på skolen, som så klart var glemt frem til nå.


Noen oppskrifter ute å går her?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg