tirsdag 13. august 2019

Hvor lenge er det vanlig å amme

Perfekt kokte egg hver gang, uansett om du ønsker de bløt,medium,eller hardkokt. Finn laveste nettpris her. Samtidig som hun oppfordrer til amming, mener hun at det er viktig å unngå moralisme. Ikke alle kan amme , og for noen er morsmelkerstatning det riktige valget.


Dette må møtes med respekt og forståelse.

Så lenge bør du fullamme. Som overskriften sier, hvor lenge er det egentlig vanlig å amme ? Vi blir jo anbefalt å fullamme til mn men hvor mange er det egentlig som gjør det ? I det siste har han beg. Amming anbefales deretter videre til barnet er ett år.


Verdens helseorganisasjon (WHO) anbefaler amming til barn er to år, og lenger hvis mor og barn ønsker det. Det fins ingen øvre grense for hvor lenge barn kan ammes som supplement til annen næring.

I noen kulturer har det vært eller er det vanlig å amme barn til fem-–seksårsalderen. Er det ikke litt ekkelt når ungen har blitt så stor at den nesten kan komme å be om pupp selv? Hvor lenge er egentlig normalt? Jeg trodde normalt var rundt 8-mnd.


Er jeg helt ute på jordet el? Synes ikke det er ekkelt å amme barn under år. Ville ikke reagert om noen hadde ammet 3-4åringer heller (urfolk gjør jo det , det er naturlig, og tryggest og mest hensiktsmessig i en del situasjoner, selv om det ikke er nødvendig i vestlige samfunn), men det passet best for meg å avslutte ved halvannet års alder. Noen er ferdige raskere enn dette, og noen bruker lengre tid i starten. Det er individuelt hvor lang tid det går til neste gang barnet vil ammes.


Det er mange fordeler ved å fullamme barna til de er ca. Det er viktig at du selv føler at du har kontrollen over ammingen, og at du ammer så lenge du ønsker og har anledning til det , enten det nå er i fire måneder, ett år, to år eller kanskje enda lenger. Noe amming er bedre enn ingen, og å amme lenge gir størst fordel. Det er ingen grunn til å snevre inn kostholdet selv om du ammer (se eget kapittel om kosthold for ammende mødre).


Frem til barnet blir 3-mn og det blir litt rutine på dagene, er det helt vanlig å amme stort sett hele tiden. I flere saker etter barneloven hvor samvær eller bosted er det sentrale tema benytter mor som argument for at tiden barnet skal ha med sin far ikke må være så omfattende at det går ut over de ammerutinene som er. Det er åpenbart at en del barn ammer og det er også naturlig at dette hensyntas dersom det er slik at mor kan ta vare på barna.

Det informerer sykepleier og ammeveileder hos ammekontoret. Babyen må imidlertid ofte ammes hver time om kvelden, sier hun. Bør jeg amme fast hver x. Det finnes også eksempler på baby som naturlig mister interesse for amming eller brystet. Heldigvis er det helt i orden i vårt samfunn og lage sine egne veier! Anbefaling i Norge for hvor lenge man skal amme.


I Norge er det vanlig at perioden med amming for baby og barn varer i minst ett år. Dette er jeg helt enig i, men ts har jo fått beskjed om ikke å amme med timers intervall, og uansett hva hensikten til hs som kom med dette rådet var, så er det jo nettopp at løsningen er å vente så lenge som timer som jeg synes er rart. Men, er det helsemessig egentlig vits å amme i flere år? Mor sier at det er ekkelt og unormal at jeg ammer min lille datter enda, hun er snart mnd. Hun får annen mat også, men det er jo litt kos å amme innimellom, så har lyst å fortsette litt til, hun er søt å roli jeg ammer hun, og jeg har hørt at det er bare bra om du gjer di morsmelk en god stund.


I USA er det ikke fullt så vanlig å fortsette ammingen utover de første ti måneder til ett år, men i mange andre land er det ikke uvanlig for en mor å amme det samme barnet i to år eller mer. Naturlig Avvenning fra mors melk. I utgangspunktet er det opp til familien å bestemme hvor lenge ammingen skal utføres. Man hører jo fordeler ved å amme i småbarnstiden.


Så mitt spørsmål er hvor lenge har ammingen den gode hensikten? Vet ikke helt hvordan jeg skal ordlegge meg for at dere skal forstå.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg