onsdag 14. august 2019

Muslimske navn

Dersom du har noen andre guttenavn - send dem gjerne inn så legger vi de til i databasen. Se på menyen under, jentenavn i alfabetisk rekkefølge kan være nyttig hvis du allerede har en liten idé om hva slags jentenavn du leter etter. Muslimske navn med arabisk opphav brukes ofte også i ikkearabiske muslimske land. Det vanligste er Muḥamma som har en rekke varianter på andre språk, for eksempel Maxamed på somali og Mukhammed (Мұхаммед) på kasakhisk.


Abdul (ʿAbd al-) har også blitt bruk som et navn , til tross for at det ikke er et fullstendig navn på arabisk.

Hun sier at målet er at så mange nordmenn som mulig skal få navnedag uavhengig av bakgrunn. De arabiske navnene vil på plass på kalenderen sammen med det opprinnelige navnet og vil altså ikke erstatte de norske navnene. Vi tenkte langsiktig da våre barn skulle få navn. Vi så hvordan min høyt utdannede, muslimske mann slet med å få jobb. Barna har norske fornavn, muslimske mellomnavn (ala Anders Ali og Martin Mohamme for å bruke eksemplene jeg gav ovenfor).


Syns Rayan og Imran er veldig fine muslimske navn ! Nå er det slik at jeg og mannen min (som har konvertert til islam) sliter med å finne navn til sønnen vår, som kommer i august.

Mannen min vil ikke at sønnen vår skal ha et typisk norskt navn , og vi heter Hansen til etternavn. Vi trenger hjelp til å finne ett navn til vår lille prinsesse. Noen som vet om noen fine muslimske og internasjonale navn ? Navnesøk: Domenenavn, foretaksnavn og varemerke — i ett søk Er navnet ledig? Ada er et nydelig navn og minner meg om navn på en engel. Nora synes også å ha opphav flere steder, med ulik betydning av navnet.


Navnet er både brukt på den arabiske halvøya, flere kontinental europeiske land og på den skandinaviske halvøy. Med andre or Nora er både et norsk navn og et arabisk navn. Karoline har norrøne røtter, ikke muslimske. Det følgende er en liste over muslimske trossamfunn i Norge.


Enkelte av trossamfunnene har oppført moskéer, som blant annet brukes til bønn og religiøs samling innen islam. Kan liksom ikke se hvem navn som ikke skulle passe for meg som er kristen. De største innvandrergruppene med islamsk bakgrunn er pakistanere, tyrkere og marokkanere. Blant flyktningene er de største muslimske gruppene fra Iran, Irak, Afghanistan, Bosnia-Hercegovina, Kosovo og Somalia.


Meget brugervenlig hjemmeside med stor udvikling efter så mange år.

Det finnes to registrerte forsøk på å opprette muslimske partier i Norge de seneste ti årene, men ingen av dem er nå aktive. Innenriks Norsk almanakkforlag i samarbeid med SSB (Statistisk sentralbyrå) og Universitetet i Oslo, har kommet fram til at det nå er så mange muslimer og ikke-vestlige innvandrere i Norge at det rettferdiggjør en endring av navnedagene på kalenderen. Det er ingen mangel på vakre og unike muslimske baby jente navn. Mens det kan være en million av dem tilgjengelige, velger du den som passer din lille kjære og gir henne en identitet, er viktig! Håper vår liste hjalp deg med å velge et unikt navn.


Til nå har verken Ali, Fatima eller Mohammad hatt egne navnedager, men det er det snart slutt på. Anonym bruker skrev: Drømmesituasjon. Ingen andre mødre jeg kjenner tar seg tid til å trene 4-ganger PR uke. Med så høyt egetfokus, Når har man tid til barna?


Jeg bruker all min ledige tid på mine barn. Trening får komme når de sover eller når jeg en sjelden gang. Hvorfor reager du på det muslimske innvandrernavnet og ikke på det buddhistiske eller kristne innvandrernavnet? Mye av det å være menneske handler om å kunne sette seg inn i den andres situasjon. Selv åtte år senere brenner flammen i meg.


Noen vil nok hevde at man integrerer seg ved å bytte navn. Få hjelp til å finne det perfekte navnet til den fine lille nye. Her kan du søke – åpent og i flere kategorier – og lagre favorittnavnene dine i en personlig liste.


Logg deg inn eller registrer deg for å lage egne navnelister.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg