tirsdag 6. august 2019

Hjemmelaget sukkertøy

Hjemmelaget iskrem på 1-2-3-4. Her er noen herlige oppskrifter på blandet sukkertøy. Dropskoking er ikke noe barn må gjøre alene for dropsmassen er svært varm! Dette trenger du av redskaper for dropskoking: Kjele av rustfritt stål, med lokk. Teflonmatte og håndkle til å legge under.


Hjemmelaget sukkertøy

To varmebestandige deigskraper. Velkommen til mitt søte kakeparadis! Jeg har bakt og samlet kakeoppskrifter hele livet.


Her på Det søte liv viser jeg deg samlingen min med bakst og deilige kaker i alle slags varianter, lekker konfekt og nydelige desserter. Hva med å fylle egget med små herlige tomater i flere farger. Nesten som friske sukkertøy.


Eller ristede nøtter? Det finnes både ferdige blandinger, eller du kan blande dine favoritter. Her har vi samlet noen av våre favoritter til påskeegget. Det er lite som slår hjemmelaget , og kanskje dere sammen finner påskeroen på kjøkkenet.


Dette er en enkel og deilig makaroniform med strøkavring, hvit fisk og smakfull Norvegia-ostesaus. Server gjerne med revne gulrøtter, kokte poteter og smeltet smør over. Første gangen jeg var full, var jeg visstnok tre år gammel.


Ikke at jeg husker det selv, men jeg er blitt det fortalt. Grunnen var at jeg var en hund etter jordbær og min mormor hadde lagt jordbær i sprit. Når de ble silt fra, lå de et øyeblikk på kjøkkenbordet. Våre lefser er tuftet på gode gamle oppskrifter som går tilbake i våre familier. Det er viktig for oss å bevare produksjonstradisjonen, derfor lager vi sukkertøyene etter de snart 1år gamle reseptene.


Våre tradisjonsrike sukkertøy inneholder fortsatt de gode naturlige råvarene. Vi bruker kvalitetsrike oljer og ekstrakter for å oppnå smaksrike kvalitetsdrops. Gunnlaug Løland fra Hægebostad savnet dropssmakene fra barndommen.


Hjemmelaget sukkertøy

Savnet av drops med anis og lakris ble så stor at hun like godt startet sin egen lille dropsproduksjon hjemme på. Den røde, blanke sukkersjøen på brettet blir overstrødd med lakrisstrø. Deretter trykker de ned en form i massen, som støper sukkertøyene. Dropsmakerne har også en kokemaskin. Denne bruker de vekselvis med håndkoking, det kommer an på hva slags sukkertøy de lager.


Karameller kan lages året rundt, men hos meg blir det blir ikke jul uten de hjemmelagde fløtekaramellene. Det kritiske punktet er å koke karamellene lenge nok. Utfordringen er å finne ut når massen er akkurat passe seig. Koker du massen for lite blir det noe kliss, lar du de koke for lenge, harde.


Hjemmelaget sukkertøy

Nå skal jeg utrolig nok skrive noe positivt om skolen. Etter skolen på torsdager har vi noe som heter positivt skolemiljø (vet ikke om andre har det). Da har vi laget sukkertøy.


Så nå kan jeg det også, sykt hvor mye sukker det skal til, men sikker derfor det heter sukkertøy , haha. Her er massen flytende og akkurat blitt helt på mattenNå står jeg her å laget hjemmelaget drops. Har akkurat vært i Drammen å hentet utstyret jeg hadde til å lage drops. Også satte jeg i gang å lage drops, har alerede laget en omgang, og blir nok å lage 1-omganger til med ulike smaker. Godteri - Godteri Godteri kommer i alle mulige fasonger, kategorier, farger og smak.


Det er ikke alltid like lett å se når massen er passe seig. Tar du dem for tidlig blir det bare noe kliss, lar de koke for lenge -harde som sukkertøy.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg